Informacje

Jacek Siewiera podczas konferencji prasowej w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni / autor: PAP/Adam Warżawa
Jacek Siewiera podczas konferencji prasowej w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni / autor: PAP/Adam Warżawa

Terminale bałtyckie kluczowe dla bezpieczeństwa

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 lipca 2024, 21:54

  • Powiększ tekst

Powinniśmy większą uwagę zwrócić na Bałtyk, ponieważ to tam znajduje się nasze zabezpieczenie infrastrukturalne oraz krytycznie ważne zasoby, takie jak: dostawy gazów, farmy wiatrowe czy pomoc sojusznicza - uważa szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera.

Szef BBN, który przebywał w piątek na terenie Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni, poinformował, że prezydent Andrzej Duda w rekomendacjach do Strategii Bezpieczeństwa Narodowego zawarł punkt dotyczący rozwijania Bałtyckiej Infrastruktury Krytycznej oraz że jest to jeden z najważniejszych elementów tej strategii.

W rozmowie z PAP Siewiera podkreślił, że „jest to infrastruktura, która do tej pory była mało atrakcyjna w debacie publicznej”. Jego zdaniem wraz z przesunięciem na Bałtyk naszego zabezpieczenia infrastrukturalnego i krytycznie ważnych zasobów w postaci dostaw gazów, farm wiatrowych, pomocy sojuszniczej, musimy także przenieść naszą uwagę na Bałtyk.

Podkreślił, jak ważną sprawą jest utrzymanie w dobrym stanie infrastruktury portowej, gdy tymczasem część nabrzeży wymaga remontów.

Nie jest tajemnicą, że okręty wojenne niejednokrotnie musiały zawijać do części cywilnej portu, bo jakość portu Marynarki Wojennej w Gdyni, nabrzeża, którym dysponuje port czy dodatkowych portów pomocniczych jak chociażby port w Helu są niewystarczające - powiedział.

Minister podkreślił, że terminale bałtyckie: w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu stanowią „absolutnie fundamentalne” elementy bezpieczeństwa państwa i wschodniej flanki NATO, krajów sojuszniczych na południu, są także kluczowe dla zabezpieczenia i wsparcia Ukrainy.

Dzięki sprawnym portom szybko mogą przybyć siły sojusznicze wraz ze sprzętem, materiałami bojowymi i prowiantem.

Najpewniejszą drogą i jedną z najszybszych do długich transportów tak ciężkiego sprzętu jest droga morska, a później bardzo ważne jest, żeby odcinek, który sprzęt musi pokonać drogą lądową, był jak najkrótszy - tłumaczył Siewiera.

Zaznaczył, że polskie porty: w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu dają optymalne warunki, by wykonywać takie zadania.

Siewiera zapowiedział, że temat portów i ich bezpieczeństwa zostanie omówiony w trakcie szczytu NATO w Waszyngtonie, które odbędzie się od 9 do 11 lipca.

PAP/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Na rynku węgla coś, czego dotąd nie było. „Zagrożenie”

Już nie wszystkie lasy będą dla wszystkich

Kierowcy muszą mieć dodatkowy przedmiot od 7 lipca!

Tusk okaleczy armię? „Cięcia o niemal 50 proc.”

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych