Wojas porzuca giełdę po 16 latach. Przyczyna tajemnicą
Wojas, znany producent obuwia skórzanego, galanterii skórzanej i akcesoriów do butów, złożył do Komisji Nadzoru Finansowego wniosek o zezwolenie na wycofanie swoich akcji z obrotu na parkiecie głównym warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Grupa Wojas, której centrala znajduje się w Nowym Targu, zdecydowała się na tak stanowczy ruch po 16 latach.
Firma nie podaje przyczyn swojej radykalnej i nieoczekiwanej decyzji. Nie oznacza ona jednak, że Wojas błyskawicznie zniknie z GPW. Cały proces może potrwać nawet kilka miesięcy. Wniosek Wojasa musi bowiem zostać przeanalizowany oraz zaakceptowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. KNF oceni czy dokument spełnia wszelkie wymogi formalne oraz prawne i czy niespodziewany krok, na jaki zdecydował się producent obuwia z Nowego Targu, nie stanowi zagrożenia dla interesów innych inwestorów.
Zaczynali od zera 35 lat temu
Początki firmy sięgają 1990 roku. Właśnie wtedy Wiesław Wojas, od lat związany z branżą obuwniczą, zatrudnił kilka osób i otworzył pierwszy salon firmowy. Produkcja w pierwszym roku działalności sięgnęła kilkudziesięciu tysięcy par butów. W 1994 roku Wojas zdecydował się odkupić od syndyka masy upadłościowej Nowotarskich Zakładów Przemysłu Skórzanego Podhale część wydziałów likwidowanego kombinatu wraz z maszynami.
Umożliwiło to nie tylko dynamiczny wzrost mocy produkcyjnych, ale też zachowanie setek zagrożonych miejsc pracy – w ciągu zaledwie roku zatrudnienie w przedsiębiorstwie potroiło się. W 1996 roku powstała spółka Wojas Trade, która przejęła istniejące sklepy firmowe i rozpoczęła aktywną rozbudowę sieci.
Giełda dała impuls rozwojowy
Lata 2007-2008 otworzyły nowy etap w rozwoju przedsiębiorstwa. Najpierw ZPH Wojas przekształcono w spółkę akcyjną, a wiosną 2008 roku Wojas S.A. zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Pierwsze notowanie odbyło się 2 kwietnia 2008 roku. Do obrotu wprowadzono wówczas 2 676 658 akcji zwykłych na okaziciela serii B.
Pozyskany kapitał przeznaczono na rozbudowę i dokapitalizowanie sieci sprzedaży. W ciągu trzech lat liczba salonów niemal się podwoiła, dochodząc do 120. Rozbudowano zakład produkcyjny i rozwinięto dział wzorniczy. W tym samym roku nabyto 100 proc. udziałów w Wojas Slovakia, intensyfikując ekspansję za południową granicą. Obecnie słowacka sieć Wojasa liczy 4 salony.
W 2009 roku spółka rozpoczęła rozbudowę zakładu produkcyjnego, połączoną z zakupieniem i wdrożeniem nowego wtryskowego systemu montażu obuwia oraz zakupem nowych maszyn szwalniczych i montażowych. Połowa kosztów inwestycji (12 mln zł) została sfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
150 salonów sprzedaży w czterech krajach
Dziś Wojas S.A. jest jednym z największych polskich producentów obuwia, który dysponuje siecią blisko ponad 150 salonów firmowych w Polsce, Czechach, na Słowacji i Białorusi. Rocznie produkuje kilkaset tysięcy par obuwia. W ofercie spółki znajduje się eleganckie skórzane obuwie damskie i męskie, modele młodzieżowe oraz trekkingowe. Ofertę uzupełnia galanteria skórzana – torebki, teczki i paski. Część produkcji kierowana jest na eksport i do służb mundurowych – od kilku lat firma dostarcza obuwie specjalistyczne dla wojska, straży pożarnej, straży granicznej, polskiej poczty, służb leśnych i transportowych. Grupa kapitałowa Wojas zatrudnia ponad tysiąc osób.
Grzegorz Szafraniec
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Koniec spalania „takiego” drewna. Rząd i Unia mają plan
Czy ścieżka do likwidacji 800+ już jest rozpisana?