Pekin dał Budapesztowi miliard euro kredytu
Węgry zaciągnęły w kwietniu pożyczkę w chińskich bankach w wysokości 1 mld euro na cele infrastrukturalne – poinformował w czwartek węgierski portal gospodarczy Portfolio. Wyłączając obligacje, jest to najwyższa kwota niespłaconego zadłużenia węgierskiego rządu – dodaje portal.
Pożyczka została zaciągnięta 19 kwietnia w China Development Bank, China Exim Bank oraz Bank of China i ma zostać spłacona w ciągu trzech lat – podaje Portfolio, przytaczając dane opublikowane przez Centrum Zarządzania Długiem Publicznym (AKK).
Oprocentowanie pożyczki oraz harmonogram spłat nie są znane. Państwo węgierskie zaciągnęło ją „w celu sfinansowania wydatków budżetu centralnego w obszarach zaawansowanych technologii, budowy infrastruktury, infrastruktury transportowej i energii”.
„Kwota zaciągnięta w kwietniu wyraźnie zwiększy zadłużenie Węgier w obcych walutach” – zauważa Portfolio. Obecnie wskaźnik zadłużenia w walutach obcych w stosunku do całkowitego zadłużenia wynosi 28,9 proc.
Media: rząd Orbana pilnie potrzebuje pieniędzy
Portal podkreśla, że rząd Viktora Orbana pilnie potrzebuje pieniędzy z powodu złej sytuacji budżetowej, sfinansowania przejęcia na początku czerwca lotniska w Budapeszcie, kary 200 mln euro w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE, a także nadal zamrożonej dużej części funduszy unijnych. Już wcześniej rząd Węgier sugerował, że w miejsce środków unijnych może on szukać finansowania ze Wschodu. W trakcie wizyty przywódcy Chin Xi Jinpinga na Węgrzech na początku maja oba kraje podpisały prawie 20 dwustronnych umów, z których najważniejsze dotyczyły projektów infrastrukturalnych. Wśród wspólnych projektów była m.in. budowa szybkiej kolei łączącej lotnisko w Budapeszcie z centrum miasta, a także linia kolejowa V0, która umożliwi transportowi towarowemu ominięcie węgierskiej stolicy.
W połowie lipca minister rozwoju gospodarczego Węgier Marton Nagy poinformował o planach rozwoju infrastruktury łączącej centrum Budapesztu z lotniskiem. Nagy powiedział wówczas, że nie podjęto jeszcze decyzji, czy inwestycja ta będzie finansowana przez Chiny.
Węgry, które są obecnie jedynym krajem UE uczestniczącym w chińskiej inicjatywie Pasa i Szlaku (BRI), mają najlepsze stosunki z Pekinem spośród wszystkich państw unijnych. Chiny inwestują miliardy euro w sektor samochodów elektrycznych na Węgrzech, oczekują też od Budapesztu wpływania na inne państwa UE w zakresie polityki wobec ChRL.
Z Budapesztu Marcin Furdyna (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Zabiorą? Obiecany zasiłek pogrzebowy 6450 zł, jest 4000 zł
NATO brakuje amunicji, bo tylko Polacy produkują trotyl
Aż 25 tys. zł miesięcznie. Praca od zaraz
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: