Informacje

Varta produkuje m.in. wielkoformatowe akumulatory litowo-jonowe.  / autor: Varta-Automotive (mat. prasowe)
Varta produkuje m.in. wielkoformatowe akumulatory litowo-jonowe. / autor: Varta-Automotive (mat. prasowe)

Znana niemiecka firma tonie. Pół miliarda euro długów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 lipca 2024, 18:00

  • Powiększ tekst

Niemiecki producent akumulatorów Varta znajduje się w gigantycznych tarapatach. Zadłużenie firmy wynosi prawie 500 mln euro. Planowane są działania, które mogą pozostawić akcjonariuszy z pustymi rękami. Pomocną dłoń z kolei zamierza podać firmie Porsche.

Varta przedstawiła opcje restrukturyzacji w celu uniknięcia bankructwa. Przedsiębiorstwo znajduje się w opłakanej kondycji finansowej – ma prawie pół miliarda euro długu, a jego akcje spadły przed kilkoma dniami o 80 proc. do rekordowo niskiego poziomu. I stan taki utrzymuje się. Bez względu na to, który scenariusz ratunkowy zostanie wdrożony, akcjonariusze – za wyjątkiem większościowego udziałowca Michaela Tojnera – najpewniej nie odzyskają zainwestowanych pieniędzy i nie będą mogli liczyć na odszkodowanie, jeśli spółka wycofa się z giełdy, co jest jedną z możliwości.

Porsche na ratunek?

Ratunkiem dla firmy mogą być nowe inwestycje Tojnera oraz… Porsche. Ten znany producent samochodów sportowych zainteresowany jest zainwestowaniem w należącą do Varty spółkę V4Drive, zajmującą się produkcją wielkoformatowych akumulatorów litowo-jonowych. Varta przekazała, że prowadzi z Porsche rozmowy na temat potencjalnej inwestycji, w wyniku której może zostać większościowym właścicielem V4Drive. Kilka dni temu motoryzacyjny gigant potwierdził te doniesienia. Jego przedstawiciele wyjaśnili, że chcą przyczynić się do tego, żeby produkcja wykorzystująca tak kluczową technologię pozostała w kraju. Porsche dopuszcza „pod pewnymi warunkami” wsparcie całej grupy Varta.

Źródło kłopotów

Reuters podaje, że tarapaty Varty wzięły się z nieudanych inwestycji w małe akumulatory do elektroniki użytkowej, ale czarę goryczy przepełniło fiasko wspomnianej marki V4Drive, produkującej akumulatory do hybrydowych samochodów sportowych.

Źródło: PAP, Reuters

Oprac. GS

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Zabiorą? Obiecany zasiłek pogrzebowy 6450 zł, jest 4000 zł

NATO brakuje amunicji, bo tylko Polacy produkują trotyl

Aż 25 tys. zł miesięcznie. Praca od zaraz

Pompy ciepła w opałach

»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych