Znane autobusy znów na naszych drogach. Ale się zmieniły!
Pochodzą z Węgier. W czasach PRL i prawie przez dwie dekady po upadku komunizmu komunikacja miejska w wielu polskich miastach opierała się właśnie na nich. Kierowcy mówili, że są „pancerne” i „dziuroodporne”. Teraz wracają. I to w jakiej wersji!
Ikarusy, bo o nich mowa, pojawiły się nad Wisłą w latach 70. i z miejsca stały się przebojem. Są ważnym elementem dużego fragmentu historii naszego transportu publicznego. Teraz autobusy tej marki ponownie zagoszczą na polskich drogach. Stanie się to za sprawą władz Szczecinka, które poinformowały waśnie o zakupie pięciu elektrycznych Ikarusów.
Pierwszy biznesowy krok
W uroczystym przekazaniu pojazdów uczestniczył Zoltan Sipos, prezes firmy Electrobus Europe. Po przerwie znów stawiamy pierwszy krok na polskim rynku, ale wierzę, że nie ostatni. Marka Ikarus ma cele długoterminowe, żeby znów zaistnieć w waszym kraju – mówił podczas wydarzenia Sipos.
Minimalny zasięg 270 km
Nowe pojazdy, które pojawią się na ulicach zachodniopomorskiego miasta, to w pełni elektryczne Ikarusy 120e. Jednoczłonowe autobusy o mocy 170 kW są przystosowane do przewożenia osób niepełnosprawnych, a także wyposażone w takie funkcje, jak m.in. elektroniczny systemem informacji pasażerskiej, system zapowiedzi głosowej oraz systemy zliczania potoków pasażerskich, geolokalizacji czy monitoringu wizyjnego.
Pięć maszyn o długości 12 metrów każda mogą zabrać na pokład po 86 pasażerów (mają 28 miejsc siedzących). Wyposażone są w baterie o pojemności 314 kWh, których minimalny zasięg wynosi 270 km. Dodatkowo miasto zakupiło pięć mobilnych ładowarek. Koszt całej inwestycji przekracza 10 mln zł.
Elektryczne autobusy dla Szczecinka – szczegóły inwestycji
Program priorytetowy: „Zielony transport publiczny” (Faza II)
Dofinansowanie: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Wartość projektu: 13,530 mln zł
Wysokość dofinansowania: 8,525 mln zł
Pożyczka: 2,475 mln zł
Wydatki niekwalifikowalne: 2,530 mln zł
Pamiętny 30 listopada 2013 roku
Historia Ikarusa sięga początku XX wieku. Początkowo węgierska firma zajmowała się produkcją samochodów osobowych. Pierwsze autobusy wyprodukowała dopiero w późnych latach 20. Większość Polaków kojarzy głównie model Ikarus 280, które pojawił się po raz pierwszy w Katowicach w 1974 roku. Od tamtej pory autobusy produkowane przez Ikarusa stały się stałym elementem krajobrazu polskich dróg. Ostatni warszawski Ikarus zakończył kurs 30 listopada 2013 roku.
Źródło: UM Szczecinek, Radio ZET
Oprac. GS
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Gigant AGD zamyka dwie fabryki. 1800 osób na bruk