
PILNE
Bum! Bruksela chce cyfrowo zwalczyć kręcenie liczników
Komisja Europejska w czwartek zaproponowała zmianę w dyrektywach dotyczących okresowych badań technicznych pojazdów, dowodów rejestracyjnych oraz badania emisyjności spalin. Chodzi m.in. o cyfryzację dokumentów oraz o obowiązkowe rejestrowanie stanu drogomierzy, by uniknąć ich manipulowania.
Celem nowych przepisów jest walka z oszustwami dotyczącymi przebiegu pojazdów używanych. KE chce utrudnić możliwość manipulowania przy drogomierzach przed ponowną rejestracją samochodu w innym państwie UE. KE uznała, że wymiana takich danych pomiędzy krajami członkowskimi jest niewystarczająca. Dlatego zaproponowała obowiązkowe rejestrowanie wskazań drogomierzy w krajowych bazach danych i udostępnianie tych danych innym państwom członkowskim przed ponowną rejestracją używanego samochodu.
Komisja Europejska chce cyfryzacji dowodów rejestracyjnych
KE uznała, że wymianę danych pomiędzy państwami członkowskimi utrudnia dalsze stosowanie papierowych dokumentów. Z tego powodu niektóre informacje znajdujące się w krajowych rejestrach pojazdów nie są dostępne lub są nieaktualne. W ocenie KE utrudnia to „uczciwą konkurencję w handlu pojazdami używanymi” oraz egzekwowanie przepisów dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Dlatego zaproponowała cyfryzację: świadectwa zdatności do ruchu drogowego i dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Zmiany zaostrzą kontrole pojazdów starszych niż 10 lat
Zmiany zaostrzą kontrole pojazdów starszych niż 10 lat. We wszystkich państwach UE okresowe badania techniczne starszych samochodów będą musiały być wykonywane co roku (większość krajów - w tym Polska - już stosuje taki obowiązek, ale teraz nie będzie od niego ucieczki). KE chce również wprowadzić możliwość wykonania okresowego badania technicznego w innych krajach UE, co ma stanowić ułatwienie dla właścicieli samochodów, którzy obecnie przebywają w innym państwie w Unii.
KE zaproponowała również, by w przypadku badania emisyjności pojazdów obecny test rury wydechowej został zastąpiony pomiarem liczby cząstek stałych, który do tej pory był zalecany, ale nie obowiązkowy. Chodzi o samochody z silnikiem wysokoprężnym (tzw. diesle) oraz pojazdy ciężkie.
KE chce też wprowadzić bardziej rygorystyczne wymogi w przypadku okresowych badań technicznych motocykli.
Zmiany dotyczą dyrektyw: w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów, dokumentów rejestracyjnych pojazdów oraz kontroli drogowej pojazdów użytkowych.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Dramat w sklepach! Sprzedaż żywności spadła o 9,4 proc.
Bank Światowy mocno tnie prognozy wzrostu dla Polski
To niemożliwe?! Zadłużenie wzrosło o 31 mld zł
»»ZUS chce, by emeryci zwrócili trzynaste emerytury – oglądaj tylko na antenie telewizji wPolsce24
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.