Informacje
Wyciekły dane logowania części klientów korzystających z usług biura podróży ITAKA / autor: Pixabay
Wyciekły dane logowania części klientów korzystających z usług biura podróży ITAKA / autor: Pixabay

AKTUALIZACJA

Atak hakerów: przejęli dane klientów biura podróży!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 1 listopada 2025, 13:02

    Aktualizacja: 1 listopada 2025, 13:22

  • Powiększ tekst

Minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski poinformował, że w związku z atakiem hakerskim na spółkę Nowa Itaka, doszło do wycieku danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży. ITAKA podała, że wyciek danych dotyczy 10 tys. użytkowników, ale skala ta może być większa.

Informację o ataku hakerskim na biuro podróży ITAKA Gawkowski podał w sobotę we wpisie na platformie X.

Napisał, że w związku z wyciekiem danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży, w kontakcie z firmą pozostają pracownicy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej.

„Rozpoczęły się również działania operacyjne służb, mające doprowadzić do wykrycia sprawców” – poinformował.

Szef Ministerstwa Cyfryzacji przekazał także, że w związku z atakiem klienci biura „w najbliższym czasie” będą mogli sprawdzić na stronie internetowej bezpiecznedane.gov.pl, czy wyciek dotyczył ich kont.

»» O sobotnim cyberataku typu DDOS na polską infrastrukturę czytaj tutaj:

Uwaga, cyberatak! Płatności BLIK-iem z problemami

ITAKA: dane co najmniej 10 tysięcy klientów zagrożone

Informację o ataku hakerskim potwierdziła ITAKA.

„Nieuprawniona osoba/grupa osób uzyskała dostęp do części danych osobowych użytkowników posiadających konta w Strefie Klienta (takich jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu)” - przekazało biuro podróży w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej.

Naruszenie zostało wykryte w czwartek 30 października.

Biuro podkreśliło, że osoby nieuprawnione, które wykradły informacje na temat klientów firmy, nie uzyskały dostępu do danych dotyczących rezerwacji (w tym danych finansowych i informacji o uczestnikach wyjazdów) oraz haseł do kont. „Te dane są bezpieczne” - napisano.

ITAKA podjęła działania mające na celu zabezpieczenie danych klientów: przeprowadzono szczegółowy skan bezpieczeństwa systemów oraz zamknięto dostęp do strefy klienta. „O zaistniałej sytuacji zostało zawiadomione CSIRT NASK, przygotowujemy także zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Prokuratury” - mówi komunikat.

Firma poinformowała, że wyciek danych dotyczy 10 tys. użytkowników, ale skala ta może być większa.

Konieczna szybka reakcja

Podkreślił, że w takiej sytuacji każda osoba, której dane wykradziono, powinna szybko zareagować. Gawkowski przypomniał, że w takiej sytuacji należy: zmienić hasło na wszystkich portalach, na których używało się takiego samego; włączyć logowanie dwuskładnikowe; używać menedżera haseł oraz monitorować swoje konto i skrzynkę mailową.

Zawsze warto mieć także zastrzeżony numer PESEL - wówczas nikt nie zaciągnie zobowiązania finansowego na nasze dane. PESEL można zastrzec szybko w aplikacji mObywatel - warto to zrobić niezależnie od tego czy dany wyciek danych nas dotyczy” - napisał.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Przyznali się! CPK zostanie skasowany

Jajka nawet o 60 proc. droższe

Ceny prądu najwyższe w Polsce. Padł rekord

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych