PKN Orlen „czyści” strukturę: chce sprzedać firmie Trans Polonia spółkę zajmującą się transportem paliw
PKN Orlen zamierza sprzedać Trans Polonia 100 proc. akcji spółki Orlen Transport, największego w kraju podmiotu specjalizującego się w przewozie paliw. Finalizacja transakcji o wartości ok. 85 mln zł wymaga uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ramach zmian struktury PKN Orlen poinformował także o planach sprzedży PKP Cargo udziałów w spółkach transportu kolejowego: Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia. Wartość transakcji szacowana jest na ponad 250 mln zł. Jej zawarcie także wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
PKN Orlen informując w poniedziałek o porozumieniu z Trans Polonia zaznaczył, że sprzedaż aktywów transportu samochodowego jest zgodna ze strategią płockiego koncernu, której priorytetami jest rozwój segmentu downstream: rafinerii, petrochemii i energetyki oraz segmentu upstream, w tym poszukiwań i wydobycia ropy naftowej.
Według PKN Orlen, po finalizacji transakcji spółka Orlen Transport znajdzie się w grupie kapitałowej Trans Polonia, "która świadczy specjalistyczne usługi w zakresie transportu i logistyki na terenie całej Europy".
"Transport samochodowy jest usługą jaką można dzisiaj kupić na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców i dlatego z perspektywy producenta paliw i chemikaliów nie stanowi ona strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości ani nie daje unikalnych przewag konkurencyjnych" - oświadczył cytowany w komunikacie PKN Orlen członek zarządu tej spółki ds. sprzedaży Marek Podstawa.
Jak podkreślił, sprzedaż Orlen Transport i przejęcie obsługi transportowej produktów PKN Orlen przez wyspecjalizowany podmiot logistyczny zapewni tam "wysoką jakość obsługi" bez konieczności angażowania menadżerów płockiego koncernu w jej bezpośredni nadzór.
Prezes Trans Polonia Dariusz Cegielski ocenił, że nabycie Orlen Transport umożliwi grupie kapitałowej tej spółki "rozszerzenie swojej podstawowej działalności związanej z transportem płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych o transport paliw". "Zakup Orlen Transport doskonale odpowiada strategii rozwoju grupy kapitałowej Trans Polonia w sektorze dystrybucji płynnych ładunków w cysternach" - zaznaczył.
PKN Orlen zaznaczył, że planowana transakcja sprzedaży Orlen Transport na rzecz Trans Polonia jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według płockiego koncernu, oprócz samej transakcji i dalszej współpracy, strony porozumiały się także "w kwestii gwarancji pracowniczych, które mogą zapewnić warunki kontynuacji zatrudnienia".
Orlen Transport to spółka działająca od 2008 r., specjalizująca się w transporcie drogowym benzyny, oleju napędowego, paliwa lotniczego JET oraz LPG. Spółka zatrudniająca 582 osoby, w tym 485 kierowców, posiada flotę 223 zestawów autocystern przystosowanych do przewozu towarów niebezpiecznych.
W 2014 r. przy przychodach Orlen Transport na poziomie 125,4 mln zł, zysk netto spółki wyniósł 13,6 mln zł.
Trans Polonia od 2008 r. notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zajmuje się spedycją płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych przy wykorzystaniu transportu drogowego, kolejowego i morskiego, a także intermodalnego. Flota Trans Polonii składa się z 200 pojazdów specjalistycznych, przystosowanych do transportu różnych grup płynnych chemikaliów. Posiada przedstawicielstwa w Holandii, Francji i Hiszpanii, uzyskując ok. 50 proc. przychodów z eksportu usług. W 2014 r. przy przychodach w wysokości 65,3 mln zł zysk netto grupy Trans Polonia wyniósł 2,6 mln zł.
PKN Orlen planuje sprzedać PKP Cargo udziały w spółkach transportu kolejowego: Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia. Wartość transakcji szacowana jest na ponad 250 mln zł. Jej zawarcie także wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Poza umową sprzedaży aktywów kolejowych w ramach transakcji z PKP Cargo "podpisane zostaną również wieloletnie umowy na realizację przewozów produktów" grupy płockiego koncernu i obsługę należących do niego bocznic.
Według członka zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen Marka Podstawy, sprzedaż aktywów kolejowych związana jest z optymalizacją grupy kapitałowej płockiego koncernu oraz koncentracją na jej podstawowej działalności. "_Z analizowanych przez ostatnie lata możliwych wariantów strategii dla naszych aktywów kolejowych, znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego stanowiło najlepsze rozwiązanie, pozwalające zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój" - powiedział Podstawa, cytowany w komunikacie PKN Orlen.
W ocenie prezesa PKP Cargo Adama Purwina, kupno aktywów kolejowych należących do grupy PKN Orlen jest elementem umacniania pozycji PKP Cargo na rynku krajowym, a dodatkowo w segmencie, który – jak ocenił - gwarantuje tej spółce m.in. zwiększenie rentowności i konkurencyjności. "Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Dokonany przez PKN Orlen wybór PKP Cargo na strategicznego partnera logistycznego to kolejny dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju naszej firmy z korzyścią dla klientów, akcjonariuszy i pracowników" - podkreślił Purwin.
PKN Orlen podał, że transakcja umożliwi PKP Cargo pozyskanie wyspecjalizowanego taboru do przewozu produktów rafineryjnych i petrochemicznych, w tym blisko 700 wagonów. "Środki na zakup aktywów kolejowych PKP Cargo pozyska z kredytu inwestycyjnego. Nabywane aktywa są w bardzo dobrej kondycji finansowej_" - zaznaczył płocki koncern.
Spółki Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia zajmują się przewozem paliw i chemikaliów, transportując ponad 40 proc. produktów wytwarzanych przez PKN Orlen, głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. Orlen KolTrans zatrudnia ponad 300 osób. Przewozi produkty rafineryjne i petrochemiczne w ilości ok. 200 tys. ton na miesiąc.
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, posiadającym 56 proc. udziałów w tym segmencie.
PAP, sek