Informacje

Fot. Tomasz Kuran (meteor2017)/CC BY-SA 3.0
Fot. Tomasz Kuran (meteor2017)/CC BY-SA 3.0

Miejskie rowery elektryczne trafią do Warszawy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 lutego 2016, 12:21

  • Powiększ tekst

Dziesięć stacji z rowerami elektrycznymi, sześć z rowerami dla dzieci, ok. 40 tandemów i nowe terminale. W sumie 300 stacji i 4,3 tys. rowerów - tak ma wyglądać nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo, który wystartuje od 2017 r., po wyborze nowego operatora.

Umowa z obecnym operatorem firmą Nextbike Polska, obowiązuje do końca listopada 2016 r. Miasto w tym roku wybierze nowego operatora w przetargu, będzie on zarządzał miejskimi rowerami od 2017 do 2020 r. Wraz z wyborem nowego operatora miasto chce wprowadzić istotne zmiany do systemu wypożyczalni. W tym celu przeprowadziło konsultacje.

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski powiedział na czwartkowej konferencji w stołecznym ratuszu, że miasto rozważało cztery warianty rozwoju systemu miejskich rowerów przewidujące różną liczbę stacji i rowerów.

"Zarekomendowaliśmy wariant drugi, czyli ok. 300 stacji i ponad 4,3 tys. rowerów, wariant z rowerami elektrycznymi, zakładamy dziesięć stacji. Mamy problem z eksploatacją w rejonie Skarpy Wiślanej, chcielibyśmy, by rowery elektryczne połączyły Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat z kampusem Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej, a także z Centrum Nauki Kopernik" - powiedział Puchalski.

Wyjaśnił, że osoby, które wypożyczają rowery na Krakowskim Przedmieściu, zjeżdżają nimi na Powiśle, ale już nie zwracają ich w tym samym miejscu ze względu na konieczność podjazdu pod górkę w drodze powrotnej.

Od 2017 r. więcej ma być także tandemów, ok. 40-50, jak powiedział Puchalski próbna seria dziesięciu takich jednośladów wprowadzona w sezonie 2015 została bardzo ciepło przyjęta.

Więcej ma być także rowerów dla dzieci, mają być dostępne na sześciu stacjach, po trzy po każdej stronie Wisły w pobliżu parków. W 2015 r. została uruchomiona jedna taka stacja.

Puchalski dodał, że plan rozwoju systemu Veturilo przewiduje dogęszczanie sieci miejskich rowerów przede wszystkim w centrum miasta, tu rowery są najchętniej wypożyczane. Na obrzeżach są potrzebne stacje, gdzie rower można zostawić i przesiąść się np. do kolei - wyjaśnił.

Puchalski zapowiedział, że od 2017 r. na stacjach pojawią się nowe terminale z kolorowymi wyświetlaczami, ale rower będzie można też wypożyczać przy pomocy aplikacji.

Przetarg na nowego operatora ma być ogłoszony w kwietniu, po tym, jak na sesji 17 marca stołeczni radni zdecydują o przyznaniu środków finansowych na rozwój systemu miejskich rowerów.

Tegoroczny, piąty sezon Veturilo rozpocznie się 1 marca i potrwa do końca listopada. Do dyspozycji będą 204 stacje i ponad 3 tys. rowerów.

(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych