Parki technologiczne mają zmienić charakter - więcej dla startupów
Parki technologiczne udostępniają startupom już nie tylko biura, ale także laboratoria i powierzchnie produkcyjne. W obszarze usług proinnowacyjnych największe zapotrzebowanie młode firmy wykazują w zakresie marketingowym - twierdzi Marzena Mażewska z SOOIPP.
"Polscy przedsiębiorcy mają potencjał, jednak ich projekty wymagają wsparcia: merytorycznego, organizacyjnego, które pozwoli skutecznie wprowadzać nowe pomysły na rynek" - powiedziała w rozmowie z PAP Technologie Marzena Mażewska, prezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce. Zastrzega, że charakter wsparcia poszukiwanego przez młode firmy ulega zmianom.
"Zapotrzebowanie na wsparcie ze strony startupów zmienia się w porównaniu do czasu z początku poprzedniej perspektywy finansowej, kiedy młode firmy poszukiwały przede wszystkim dogodnej lokalizacji: atrakcyjnego biura, dobrych warunków technicznych i dostępu do szybkiego Internetu, co nie było wtedy tak powszechne" - wspomina Mażewska.
Jak twierdzi, "w tej chwili firmy coraz częściej pytają o wsparcie w inkubacji lub akceleracji projektów gospodarczych oraz różnego rodzaju infrastrukturę techniczną". "Tutaj parki technologiczne wychodzą im naprzeciw: to już nie tylko biura do wynajęcia, ale kompleksy obejmujące także m.in. laboratoria, prototypownie i wzorcownie" - wskazuje prezes SOOIPP.
Dostęp do laboratoriów jest konieczny, aby umożliwić młodym firmom technologicznym testowanie właściwości fizycznych i chemicznych produktów. Także w tym zakresie parki technologiczne poszerzają swoje oferty. "Wiele laboratoriów w parkach jest certyfikowanych, dzięki czemu przedsiębiorca może na miejscu uzyskać dokument potwierdzający, że jego produkt spełnia konieczne normy" - podkreśla Mażewska.
Istotną funkcją parków i inkubatorów technologicznych jest także wsparcie w obszarze usług proinnowacyjnych. "SOOIP od kilku lat prowadzi badania nad firmami w parkach i inkubatorach. W tym roku pytaliśmy ich rezydentów o zapotrzebowanie na usługi proinnowacyjne. Z naszych badań wynika, że firmy mniej potrzebują wsparcia w zakresie badawczo-rozwojowym, a bardziej w zakresie marketingowym: w ocenie szans produktów na rynku albo badania ich konkurencyjności lub w przygotowaniu strategii marketingowej. Dla firm nie jest tak istotne wsparcie w uzyskaniu finansowania, jak w rozeznaniu rynku dla nowych produktów i usług" - twierdzi Mażewska.
Pierwsze polskie inkubatory innowacji i przedsiębiorczości powstały w pierwszej połowie lat 90. XX w. Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce zostało powołane w 1992 r.; od tego czasu prowadzi działalność badawczą i edukacyjną opartą na publikacji raportów, analiz i programów. Obecnie w całym kraju działa ponad 30 parków technologicznych, m.in. w Gdyni, Gliwicach, Krakowie, Olsztynie, Poznaniu i we Wrocławiu.
PAP/ as/