Polska wakacyjna
Europejską potęgą turystyczną na miarę Grecji czy Hiszpanii nie jesteśmy, mimo to mamy się w Polsce czym pochwalić i w czym wybierać.
Morze i góry, jeziora i lasy, a także miasta i miasteczka z ciekawymi i unikatowymi zabytkami to tylko niektóre turystyczne atuty naszego kraju. Turystyka odgrywa niemałą już rolę w krajowej gospodarce, biorąc pod uwagę potencjał ekonomiczny, możliwości zatrudnienia, jak również pozytywne skutki społeczne i środowiskowe.
Dziś turystyka odpowiada już za blisko 6 proc. naszego PKB i ponad 6 proc. polskiego eksportu, są to więc bardzo poważne kwoty. W ubiegłym roku — według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki – łączne wydatki w gospodarce turystycznej wyniosły 23,8 mld euro, z czego 12,9 mld euro to wydatki cudzoziemców, którzy przyjechali nad Wisłę. I mogłoby być więcej, bo wciąż tylko połowa Polaków w ogóle spędza urlop poza domem i nie wszyscy w Polsce. Co czwarty urlopowicz wybiera wypoczynek za granicą. To oznacza, że de facto co trzeci Polak korzysta z walorów turystycznych w kraju. A tych nam przecież nie brakuje.
Atrakcje od morza do Tatr
Dzięki zróżnicowanym walorom krajobrazowym mamy w Polsce nadmorskie plaże, piękne góry, pierwotne puszcze i tajemnicze jaskinie, ba, mamy nawet prawdziwą pustynię i wiele innych miejsc o niezwykłych walorach krajobrazowych i wypoczynkowych. W tym blisko 150 parków narodowych i krajobrazowych, prawie pół tysiąca zamków i tysiące szlaków turystycznych, pieszych rowerowych czy kajakowych.
Jacek Janowski z Polskiej Organizacji Turystycznej, mający spore doświadczenie i znający wiele polskich atrakcji i produktów turystycznych, z pełną odpowiedzialnością rekomenduje spędzenie urlopu wakacyjnego w Polsce. Co więcej, uważa, że przed zaplanowaniem urlopu powinniśmy sobie zadać pytanie nie o to, „czy spędzić go w Polsce?”, lecz „jak chcemy go spędzić w Polsce?”. Oferta turystyczna bowiem, szczególnie w sezonie letnim, jest w Polsce na tyle bogata, że każdy znajdzie coś dla siebie, i to nie tylko w znanym i modnym kurorcie turystycznym, bawiąc się wśród tłumów, ale też w spokojnym gospodarstwie agroturystycznym, poznając np. miejscowe tradycje kulinarne. Janowski podpowiada też, że szukając wypoczynku nad wodą czy w górach, nie warto się ograniczyć tylko do znanych i obleganych kurortów turystycznych. „Osobiście zachęcam szczególnie do wycieczek »w głąb« odwiedzanych regionów, bo tam można doświadczyć wielu wrażeń, zwiedzając miejsca i atrakcje mniej znane, ale często niezwykłe i wyjątkowe. Zaś samo przygotowanie się do wakacyjnego wyjazdu warto rozpocząć od odwiedzenia portali turystycznych, jak choćby www.polska.travel — radzi ekspert. „_Można znaleźć mnóstwo przydatnych informacji i wskazówek o miejscach i produktach turystycznych, w tym kalendarz różnego rodzaju ciekawych wydarzeń kulturalnych, sportowych czy muzycznych, których w wakacje nie brakuje” — kwituje.
Infrastruktura
Oprócz walorów przyrodniczych i kulturalnych równie ważna jest infrastruktura tworząca i oddziałująca na turystykę. Andrzej Kindler, wiceprezes Polskiej Izby Turystycznej, uważa że Polska może się pochwalić coraz bogatszą i profesjonalnie przygotowaną ofertą turystyczną na europejskim poziomie. „W ostatnich latach zainwestowano setki milionów złotych pochodzących ze środków unijnych. Dziś widać tego efekty. Nastąpił dynamiczny rozwój branży hotelowej, w tym obiektów o wysokim standardzie. Poprawiła się komunikacja i dostępność dla turysty, powstało mnóstwo nowych obiektów i atrakcji turystycznych spełniających międzynarodowe wymogi. Również przedsiębiorcy i samorządowcy wykonali ogromną pracę, by zmodernizować istniejące już obiekty i dostosować je do potrzeb współczesnego odbiorcy” — tłumaczy. „Nie bez znaczenia jest wysoko wykwalifikowana kadra turystyczna zapewniająca miłą i profesjonalną obsługę, która przyciąga turystów z Europy i świata, także z Polski” — dodaje Kindler.
Cywilizacyjnym skokiem dla branży turystycznej były mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 r., które organizowaliśmy wspólnie Ukrainą. To przy tej okazji powstało mnóstwo nowych obiektów noclegowych i hoteli, których dziś mamy grubo ponad 10 tys. To przy tej okazji o Polsce usłyszał cały świat. Wtedy też powstały setki kilometrów nowych dróg ekspresowych i autostrad. Dziś powstają kolejne i usprawniają nam podróżowanie po kraju. Powstaje też coraz lepsza infrastruktura, jak choćby nowoczesne stacje benzynowe, na których oprócz zatankowania można zrobić zakupy, odpocząć z rodziną i dobrze zjeść. Takie udogodnienia uprzyjemniają podróż i zachęcają do kolejnych. Dzięki temu branża turystyczna w kraju jeszcze bardziej się rozwija, jeszcze więcej wnosząc do naszego PKB.
Anna Szymczak
PARTNER AKCJI:
Krokiety z mięsem U Jędrusia
Krokiety są produkowane na innowacyjnej linii technologicznej. Odpowiednie procesy obróbki termicznej (smażenie w mgiełce olejowej oraz opiekanie), intensywny proces schładzania i pakowania produktów powodują, że krokiety mają odpowiedni kształt oraz zawinięte do wnętrza brzegi ciasta. Mają także delikatny naleśnik, złotobrązową, chrupką panierkę, nie zawierają substancji dodatkowych, tj. konserwantów, barwników czy wzmacniaczy smaku.
Producent: U Jędrusia sp. z o.o. (produkt dostępny w sieci Biedronka)
Gouda Światowid
Ser Gouda to jeden z najstarszych rodzajów sera dojrzewającego o łagodnym smaku i wyrazistym aromacie. Idealny na kanapki, stanowi doskonałe uzupełnienie wykwintnych dań, jak również efektowną dekorację deski serów.
Producent: Mlekovita (produkt dostępny w sieci Biedronka)
Polska na medal z 4F
Rok 2016 jest wyjątkowy pod względem wydarzeń sportowych, i to najbardziej prestiżowych jak Euro, Tour de Pologne czy igrzyska w Rio. W Brazylii polscy sportowcy wystąpią w strojach stworzonych przez markę 4F. Nie każdy może pojechać na Euro lub zostać olimpijczykiem, ale każdy może wspierać naszych sportowców, aktywnie im kibicując — w końcu doping to 12. zawodnik na boisku. Bo sport to emocje, te pozytywne przekażmy naszym sportowcom, dołączmy do drużyny najlepszych kibiców w specjalnych koszulkach stworzonych przez zespół projektowy 4F, którzy całym sercem będą wspierać naszych sportowców z zagrzewającymi do walki hasłami: „Polska na medal”, „Wygrywam, bo lubię”, „Fajnie być mistrzem”, „Idziemy na rekord”. Koszulki dostępne w cenie 49,90 zł
Znaczek dla dzieci
Poczta Polska SA wspiera polską kulturę i sztukę. Pamięta także o najmłodszych, wydając emisję „Polski film animowany” z jedną z najpopularniejszych kreskówek dla dzieci o przygodach rezolutnego psa Reksia.
Emitent: Poczta Polska SA
STOP CAFE NA STACJACH ORLEN
To doskonałe miejsce do odpoczynku i relaksu w czasie wakacyjnych podróży, z doskonałą kawą, bogatą ofertą gastronomiczną i bezpłatnym dostępem do Wi-Fi. Dzięki nowej aplikacji Stop Cafe „I już wiesz, co zjesz” podróżni mogą sprawdzić nowości w ofercie gastronomicznej, wyszukać najbliższą stację Orlen z przekąskami oraz skorzystać z atrakcyjnych rabatów i oferty promocyjnej.
Masło do ciała z terapii przeciwstarzeniowej marki Organique
Słynie z bogatej kompozycji olejów, ekstraktów i substancji łagodzących. Zapewnia intensywną odnowę, regenerację i nawilżenie. Szczególnie polecany po zażyciu intensywnych kąpieli słonecznych. Dostępny w opakowaniach 200 ml w cenie 59,99 zł.
Producent: Organique Sp. z o.o. Sp. komandytowa