Pierwsza polska spółka na kolejowym Jedwabnym Szlaku
Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa z Zamościa została pierwszą polską firmą współtworzącą Międzynarodowy Transkaspijski Korytarz Transportowy, która połączy Chiny z Europą Zachodnią. Nowy szlak omija Rosję i ma być konkurencją dla Kolei Transsyberyjskiej.
Deklarację członkowską władze PKP LHS podpisały 7 października w stolicy Kazachstanu Astanie podczas posiedzenia Komitetu Koordynacyjnego ds. rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego.
Komitet powstał w 2014 r. w celu zapewnienia połączenia transportowego pomiędzy Chinami i Europą przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę. Należą do niego koleje Ukrainy, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu, Turcji i Chin. Korytarz jest alternatywą dla rosyjskiego korytarza TRANSSIB – do tej pory głównego szlaku, którym do UE przybywały towary z Japonii, Chin i Korei.
Przystąpienie PKP LHS do Korytarza jest szansą na zwiększenie wymiany handlowej pomiędzy UE i Chinami w tranzycie przez terytorium Polski.
PKP LHS jest zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem operującym na kolejowej linii szerokotorowej o rozstawie szyn 1520 mm.Linia LHS (tzw. szeroki tor) to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej wysuniętą na zachód linią szerokotorową w Europie. Łączy ona kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Liczy ona prawie 400 km
Oprac. Sek