IBRIS: rośnie poparcie dla projektu narodowej karty płatniczej
Już prawie 70 proc. Polaków chciałoby większej konkurencji na rynku kart płatniczych – wynika z badania przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie 1100 osób przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych. Konkurencją dla Visy i Mastercarda mogłaby być narodowa karta płatnicza, której wprowadzenie forsuje Ministerstwo Rozwoju, pod warunkiem, że będzie działała też za granicą.
Na pytanie „Czy uważa Pan(i), że należy zwiększyć konkurencję, poprzez umożliwienie rozwoju i powstania innych systemów na przykład lokalnej karty płatniczej?” 32,6 proc. badanych odpowiedziało zdecydowanie tak, a 35,8 raczej tak. We wrześniu 2015 r. odsetek ten wyniósł odpowiednio 28,1 (zdecydowanie tak) i 32,8 proc. (raczej tak).
Zdaniem 22,3 proc. ankietowanych konkurencja już dziś jest wystarczająca lub raczej wystarczająca. W porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza to spadek o 2,7 punktu procentowego. Zdania na temat konkurencji na rynku kart płatniczych nie ma już tylko 9,3 proc. respondentów, wobec 13,7 proc. niezdecydowanych w 2015 r.
Dziś polski rynek jest zdominowany przez dwa zagraniczne systemy kartowe czterostronne, Visa i Mastercard, które według danych NBP zajmują razem ponad 99 proc. rynku. Oprócz nich działają jeszcze dwa systemy trójstronne licencjonujące – w ich ramach karty obciążeniowe wydają Diners Club Polska (od niedawana wydający również karty kredytowe) i Amercian Express. Według NBP ich łączny udział w rynku pod względem wartości transakcji nie przekracza jednak 0,3 proc.
Konkurencją dla Visy i Mastercarda mogłaby być narodowa karta płatnicza, której wprowadzenie forsuje Ministerstwo Rozwoju, pod warunkiem, że będzie działała też za granicą. Jak pokazało badanie, w październiku 2016 r. za jej stworzeniem opowiadało się prawie 60 proc. Polaków. Podobne rozwiązanie funkcjonuje m.in. na rynku niemieckim. Lokalne karty płatnicze są równie powszechnie stosowane m.in. we Francji, Włoszech i Danii. Jak deklaruje Ministerstwo Rozwoju polska karta narodowa mogłaby również służyć jako powszechny, uniwersalny dokument identyfikacyjny.
Większość Polaków popiera pomysł rządu
Na pytanie „Jak ocenia Pan/Pani pomysł utworzenia polskiej, narodowej karty płatniczej, która będzie dostępna dla klientów banków obok obecnie funkcjonujących systemów kartowych?” 29,6 proc. ankietowanych odpowiedziało – zdecydowanie dobrze, a 28,2 proc. – raczej dobrze. 15,3 proc. badanych ocenia pomysł ministerstwa raczej źle, a 10,2 proc. zdecydowanie źle. Niezdecydowanych ws. narodowej karty płatniczej jest 16,7 proc. Polaków.
Jednym z argumentów podnoszonych przez przeciwników narodowej karty jest brak możliwości płacenia nią na zagranicznych rynkach. Choć według statystyk NBP, 98 proc. transakcji zrealizowanych kartami wydanymi w Polsce realizowanych jest na terenie naszego kraju, a tylko 2 proc. przypada na transakcje międzynarodowe, to jednak coraz częściej Polacy robią zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. Byłoby to niemożliwe z narodową kartą płatniczą.
Ten problem ministerstwo chce rozwiązać zapraszając do współpracy zagraniczne systemy. Visa, MasterCard, JCB lub Discover, mogłyby uzupełnić krajowy system kartowy na zasadzie tzw. co-badgingu. Związek Banków Polskich zapowiedział już, że zagraniczni otrzymają dostawcy zapytanie ofertowe w tej sprawie.
Oprac. sek