Solaris i Stadler wyprodukują tramwaje na rynek polski i europejski
Solaris i Stadler będą produkować razem tramwaje na rynek polski i europejski i w tym celu 1 stycznia 2017 r. powołają spółkę Solaris Tram - poinformowali przedstawiciele firm. Pojazdy będą produkowane w Środzie Wielkopolskiej, gdzie jest zakład Solarisa.
Przy tego rodzaju współpracy nie ma dla nas lepszego partnera niż Stadler, który jest znanym na całym świecie producentem pojazdów szynowych - powiedziała w piątek na konferencji prasowej prezes zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. Solange Olszewska.
Solaris i szwajcarska firma Stadler 1 stycznia 2017 r. powołają spółkę pod nazwą Solaris Tram. Obie firmy obejmą po 40 proc. udziałów w nowej spółce, natomiast pozostałe 20 proc. otrzyma inwestor finansowy.
Jak poinformował członek zarządu Solaris Bus and Coach Zbigniew Palenica, proces wyboru inwestora jest na końcowym etapie i na pewno będzie to grupa międzynarodowa.
Jak wiemy, w zakresie patentów i innowacyjności Szwajcaria jest numerem pierwszym w przemyśle na świecie. To gwarantuje nam, że jakość rozwijanych produktów będzie najlepsza" - powiedział Palenica.
Solaris Tram będzie prowadził działalność w Środzie Wielkopolskiej, gdzie znajduje się część tramwajowa zakładu Solarisa. Tam będą produkowane i lakierowane pudła tramwajów. Z kolei montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie zarówno w zakładach Solarisa w Wielkopolsce, jak i w fabryce Stadler Polska w Siedlcach.
My wejdziemy w to przedsięwzięcie całym naszym majątkiem skupionym wokół zakładu spawalniczego w Środzie Wielkopolskiej (...) oraz wszystkimi zasobami ludzkimi - podkreślił Palenica. To kilkadziesiąt milionów złotych - dodał. Wskazał, że spawalnia produkuje obecnie co najmniej 110 pudeł tramwajowych rocznie.
Palenica wyjaśnił, że Stadler udostępni technologię, "siłę finansową" i dostęp do tych rynków, na których jest bardzo silny. Dodał, że Szwajcarzy wniosą także "układy w zakresie środków finansowych", jak i plan rozbudowy zakładu w Środzie Wielkopolskiej, który powiększy zdolności produkcyjne tego zakładu. Obecna powierzchnia produkcyjna ma zostać podwojona. Natomiast Solaris wnosi do spółki całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych - zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy. Prawa intelektualne do produktów Stadlera zostaną w tej firmie.
Inwestycja w zakład w Środzie Wielkopolskiej jest swego rodzaju deklaracją Stadlera potwierdzającą, że poważnie traktujemy polski rynek, na którym działamy już od dziesięciu lat" - podkreślił prezes zarządu firmy Stadler Peter Spuhler.
Solaris i Stadler będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskimi rynku. Firmy już jako konsorcjum wystąpiły w przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa oraz Poznania. Obie strony zapowiadają składanie ofert w kolejnych przetargach m.in. w Niemczech. W ofercie przetargowej klient będzie miał do wyboru zarówno Tramino, czyli modele tramwajów produkowane przez firmę Solaris, jak i te produkowane przez Stadlera. Nie wykluczają, że stworzą jeden, wspólny model tramwaju.
Solaris to producent autobusów, trolejbusów i tramwajów. Od 2009 roku spółka jest obecna na rynku pojazdów szynowych. Dostarczyła tramwaje do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. Solaris realizuje obecnie kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska.
Stadler Rail to szwajcarska firma zajmująca się produkcją pojazdów szynowych. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1942 w Zurychu przez Ernsta Stadlera, w 1945 roku rozpoczęło wytwarzanie pierwszych lokomotyw, a w 1962 roku uruchomiono zakład, przy którym mieści się jego obecna siedziba. W 2006 roku utworzono spółkę Stadler Polska, a rok później uruchomiono fabrykę w Siedlcach. (PAP)