Naciągnięci przez „Telefonię Polska Razem” mogą wycofać się z umowy
Z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że klienci, „"naciągnięci” przez „"Telefonię Polska Razem”, składają indywidualnie oświadczenia „"o uchyleniu od skutków oświadczenia woli” złożonego pod wpływem błędu. Jeśli mają problem ze złożeniem takiej reklamacji czy zażalenia, mogą bezpłatnie skorzystać z pomocy rzeczników konsumentów.
Ostatnio głośna była sprawa nałożenia przez UOKiK najwyższej (1,97 mln zł stanowiącej 10% obrotu) – dopuszczonej przepisami – kary na firmę PGT, która działa pod nazwą „Telefonia Polska Razem”, za wprowadzanie klientów w błąd. Spółka dzwoniła do klientów podając się za dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, a w rzeczywistości konsumenci podpisywali umowę z nowym operatorem.
Klientami tej firmy są przede wszystkim osoby starsze, które są wprowadzane w błąd. Jest to celowe działanie PGT, aby pozyskać jak najwięcej klientów. Spółka nie zmieniła swoich praktyk nawet pomimo licznych skarg oraz prowadzonego przez nas postępowania. W sprawach, w których mamy do czynienia z poważnym naruszeniem prawa, które godzi w interes obywateli, zwłaszcza tych wrażliwych, czyli seniorów, będziemy nakładać wysokie kary - powiedział wgospodarce.pl Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Jak dodaje, każdy konsument w swoim indywidualnym sporze może powołać się na decyzję UOKiK. Krok po kroku wyjaśniamy w niej, dlaczego praktyka naruszała interesy klientów.
10 stycznia zaczęła obowiązywać ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Dzięki nowemu prawu konsument będzie mógł szybciej i taniej rozwiązać swój spór z przedsiębiorcą niż w sądzie powszechnym.
Sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni. To o wiele krócej niż w przypadku spraw w sądach powszechnych. Wymogiem na pozasądowe rozwiązanie sporu jest zgoda zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Bez ich aktywnego udziału system nie będzie działał efektywnie. Dlatego zachęcam biznes do wyrażania zgód na rozwiązanie sporu z konsumentem poza sądem, to na pewno wzmocni dobre imię niejednej firmy – powiedział Marek Niechciał.
Ten system obejmie wszystkie zaistniałe na rynku spory, wynikające z umów sprzedaży rzeczy, świadczenia usług, w tym także umów zawartych przez internet, czy z przedsiębiorcą z innego kraju. Sprawą będą zajmować się uprawnione do tego podmioty np. Inspekcja Handlowa w przypadku remontów, usług deweloperskich, turystycznych czy sprzedaży produktów. Jeżeli problemem będą usługi finansowe, to klient będzie mógł liczyć na pomoc Rzecznika Finansowego.
Tych podmiotów będzie jednak więcej – będą to zarówno podmioty publiczne jak i niepubliczne. Znajdą się w rejestrze prowadzonym przez urząd – dodaje Marek Niechciał.