EBI i BGK finansują budowę Trasy Łagiewnickiej
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisały umowy w sprawie finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej (część południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa) łącznie z nową linią tramwajową. Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) – jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera – poinformował bank BGK.
EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln PLN (około 93 mln EUR) i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln PLN (około 69,3 mln EUR). W skład budowy Trasy Łagiewnickiej wchodzi dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km.
Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.
Wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń - powiedział Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność Banku w Polsce.
Paweł Nierada, wiceprezes BGK powiedział, że finansowanie takich projektów jest misją banku.
Cieszę się, że mogliśmy wesprzeć ten projekt. BGK od dawna współpracuje z samorządem miasta Krakowa. Jesteśmy profesjonalnym i zaangażowanym partnerem, pomagamy miastu rozwijać budownictwo komunalne, wspieramy lokalną przedsiębiorczość - powiedział Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski dodał, że Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat, a jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.
Cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana - powiedział Majchrowski.
EBI udzielił kredytu długoterminowego na atrakcyjnych warunkach spółce celowej o nazwie Trasa Łagiewnicka SA, która została powołana przez miasto w 2016 roku. O zapewnienie finansowania typu „quasi-equity” władze miasta zwróciły się do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Głównym wykonawcą – wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego – jest konsorcjum Budimex/Ferrovial.