EBI udzieli 250 mln euro na budowę kolejnego odcinka A1
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) pozyskał dzisiaj 250 mln euro na budowę kolejnego odcinka A1 Toruń-Stryków. Środki w postaci kredytu pochodzą z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).
Kredyt EBI umożliwi zbudowanie 144 kilometrowego odcinka płatnej autostrady dwupasmowej wraz z drogami dojazdowymi na odcinku z Torunia do Strykowa. Jest to już druga umowa kredytowa z EBI na sfinansowanie budowy tego odcinka. Poprzednio EBI przyznał na ten cel kredyt w wysokości 350 mln euro.
- Środki finansowe EBI przyczynią się do mniejszego zatłoczenia i skrócenia czasu przejazdów, a tym samym do dodatkowej przepustowości, poprawy jakości i zwiększenia bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych polskich autostrad. Zwiększy to konkurencyjność gospodarki Polski i podniesie poziom życia jej obywateli - powiedział László Baranyay, wiceprezes EBI odpowiedzialny za przyznawanie kredytów dla Polski.
- Bank Gospodarstwa Krajowego pełniąc rolę państwowego banku rozwoju, wykonuje zadania zlecone przez rząd. Kredyt finansujący budowę kolejnego odcinka autostrady A1, doskonale wpisuje się w strategię BGK zakładającą zwiększone zaangażowanie banku w rozwój infrastruktury transportowej - wyjaśnił prezes BGK Dariusz Kacprzyk.
Projekt finansowany przez EBI jest częścią programu budowy 580 kilometrowego odcinka autostrady A1, która jest jednym z priorytetowych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) â ważnych osi transportowych wykorzystywanych do przewozu około 80 proc. pasażerów i towarów w Unii Europejskiej. Autostrada A1 łączy polski region Morza Bałtyckiego z Austrią przez Czechy i Słowację. Zapewni nowoczesne połączenie tranzytowe pomiędzy Gdańskiem i Wiedniem przez Katowice i Brno.
Sektor transportu jest głównym beneficjentem kredytów EBI w Polsce. Od 1990 roku wysokość współfinansowania EBI dla projektów transportowych osiągnęła około 40 proc. zobowiązań kredytowych banku na rzecz Polski w tym okresie. Dotychczas bank udzielił wsparcia finansowego projektom budowy nowych odcinków autostrad A1, A2, A4 i A6 oraz głównych dróg krajowych na paneuropejskich korytarzach transportowych II, III i VI.
Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania oraz długiemu okresowi spłaty kredytu, BGK będzie mógł skorzystać z niższych kosztów finansowania projektu. BGK, działający w imieniu Krajowego Funduszu Drogowego, jest kredytobiorcą, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - promotorem projektu.
Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej â zwłaszcza w takich dziedzinach, jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw czy zwiększanie innowacyjności i spójności.
W 2012 roku EBI przyznał kredyty dla Polski w wysokości 4,4 mld EUR, z czego 2 mld EUR przeznaczono na projekty drogowe (przede wszystkim projekty dotyczące sieci TEN-T).