Niewielkie zaległości sieci handlowych, a w tle „włoski strajk”
Zaległości sieci handlowych wynoszą 139,4 mln zł. Na jedną firmę przypada średnio 15,4 mln zł przeterminowanych kredytów. Wartość nieopłaconych w terminie kredytów dziewięciu firm sięga 138,8 mln zł – poinformował BIG InfoMonitor.
Jeśli chodzi o możliwości płatnicze, to nie ma wątpliwości, że zdecydowaną większość sieci handlowych stać na bezproblemowe obsługiwanie zobowiązań. Jak wynika z danych wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska są one bowiem od lat w bardzo dobrej kondycji finansowej. Nie inaczej sytuacja wyglądała na koniec kwietnia. Spośród blisko 420 firm zbadanych przez Bisnode Polska, 83 proc. wykazało się bardzo dobrą i dobrą kondycją finansową, z czego ponad 55 proc. bardzo dobrą. W słabej (6,7 proc.) i w bardzo złej kondycji (9,8 proc.) znajdowało się ok. 17 proc. tego typu przedsiębiorstw - wynika z danych BIG InfoMonitor, BIK oraz wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska.
Krajowa sekcja pracowników handlu NSZZ Solidarność zapowiedziała na 2 maja protest przeciwko warunkom pracy. Kilkanaście tysięcy pracowników handlu będzie skrupulatnie i dokładnie wykonywać powierzone obowiązki. W tym „włoskim strajku” mają wziąć udział zatrudnieni w ok. 300 dyskontach, hipermarketach i centrach dystrybucyjnych.
Kontrahenci sieci handlowych jak i udzielające im kredytów banki nie mają powodów do równie złych nastrojów jak protestujący pracownicy. Z analizy BIG InfoMonitor oraz BIK przeprowadzonej wśród 681 największych działających w Polsce sieci handlowych wynika, że problemy z regulowaniem swoich zobowiązań ma jedynie 29 z grupy sprawdzonych firm. Otwarte pozostaje pytanie, czy sieci handlowe faktycznie terminowo płacą swoim odbiorcom, czy też kontrahenci z obawy o relacje nie zgłaszają opóźnianych płatności do Rejestrów Dłużników BIG – ocenia Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Jak informuje BIG InfoMonitor największe firmy z każdym rokiem otwierają nowe sklepy, wykazują wielomiliardowe przychody i zwiększają zysk, a co ciekawe przy spadającej jednocześnie rentowności. Sieci handlowe płacą też coraz większe podatki. W 2015 r. w większości przypadków wykazały wzrost odprowadzonego podatku CIT w porównaniu z rokiem 2014, choć ogólna tendencja była odwrotna. Tysiąc największych pod względem przychodów firm zapłaciło 13,5 mld zł podatku CIT, o 8,5 proc. mniej niż rok wcześniej.