Informacje

Czas pracy / autor: Pixabay
Czas pracy / autor: Pixabay

Kontrola legalności zatrudnienia – co musisz wiedzieć?

Ewa Czech

  • Opublikowano: 11 marca 2019, 21:32

  • Powiększ tekst

Obecnie zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę jest najbardziej cenione przez pracowników. Daje ono bowiem pakiet korzyści socjalnych i profity wynikające z prawa pracy oraz gwarantuje opłacanie wszelkich niezbędnych składek. Jak się okazuje, bez względu na rodzaj umowy z pracownikami, musisz liczyć się z potencjalną kontrolą legalności zatrudnienia – co warto o niej wiedzieć?

Kontrola legalności zatrudnienia to jeden z elementów kontroli w firmie przeprowadzanej przez Państwową Inspekcję Pracy. Kontrola ta jest o tyle „niewygodna” dla przedsiębiorców, że może być przeprowadzona bez zapowiedzi. Dotyczy Cię oczywiście wtedy, jeśli zatrudniasz pracowników.

Co musisz wiedzieć o kontroli legalności zatrudnienia? Jej przedmiotem jest po pierwsze sprawdzenie ilości osób zatrudnionych z ilością podpisanych umów, bez względu na ich rodzaj. Charakter pobytu osób przebywających w firmie oraz ich tożsamość również może być zweryfikowana. Jak sprawdzana jest legalność zatrudnienia? Jak się okazuje, w dość prosty sposób. Każdy z pracowników Twojej firmy może bowiem otrzymać do wypełnienia oświadczenie o legalności zatrudnienia. Dokument ten zawiera pytania dotyczące m.in. wysokości wynagrodzenia jakie otrzymuje pracownik, charakteru pobytu w firmie czy rodzaju umowy, na postawie której wykonuje pracę w Twojej firmie. Inspektor PIP może sprawdzić także treść zawartych w firmie umów oraz wszelkie dokumenty kadrowe.

ZUS też na celowniku

Podczas kontroli legalności zatrudnienia na celowniku jest także zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS prawdziwych danych. Inspektor weryfikuje m.in. wysokość wynagrodzenia pracownika, odprowadzane od tej kwoty składki oraz to, czy nie jest ukrywana część wynagrodzenia w celu zaniżenia podstawy opłacanych składek. Deklaracje ZUS porównywane są z oświadczeniami pracowników, na podstawie czego inspektor wyciąga odpowiednie wnioski. Sprawdzane są także umowy cywilnoprawne. Istnieje bowiem ryzyko, iż zawarte umowy o dzieło czy umowy zlecenie, a  właściwie wykonywana na ich podstawie praca, ma przesłanki umowy o pracę. Jeśli inspektor stwierdzi takie naruszenie, wyciągane są odpowiednie konsekwencje.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych