Polacy i Japończycy podobnie czują i myślą
Mimo pozornego oddalenia Polacy i Japończycy są bardzo podobni, podobnie czują i myślą - powiedziała prof. Akiko Kasuya, japońska kurator największej polsko-japońskiej wystawy sztuki współczesnej prezentowanej obecnie w Kioto.
W 2019 roku przypada 100-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Japonią. Z tej okazji w obu krajach zaplanowano liczne wydarzenia kulturalne i naukowe. Obchody rocznicowe zainaugurowała w sobotę na Zamku Nijo w Kioto największa w historii polsko-japońska wystawa sztuki współczesnej „Celebration”. W trakcie wydarzenia Kasuya odebrała z rąk wiceministra kultury i dziedzictwa narodowego Pawła Lewandowskiego najwyższe polskie odznaczenie w dziedzinie kultury - Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, przyznany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego.
„Podobnie czujemy i myślimy. Na pierwszy rzut oka jesteśmy od siebie bardzo daleko, ale w głębi jesteśmy bardzo podobni” - powiedziała PAP Kasuya.
Opowiadając o motywie przewodnim wystawy „Celebration”, powiedziała, że ich zamysłem było pokazanie „najnowszych trendów oraz tego, co myśli młode pokolenie”. „Zauważyliśmy między naszymi krajami pewne podobieństwo - japońskie społeczeństwo jest bardzo tradycyjne, podobny sposób myślenia można odnaleźć także w Polsce” - mówiła kuratorka wystawy.
Pytana, na ile polska sztuka i kultura są obecne w Japonii, powiedziała, że w Kraju Kwitnącej Wiśni znane są polskie plakaty oraz filmy. Wymieniła też kilku twórców, m.in. Tadeusza Kantora, Andrzeja Wajdę, Krzysztofa Kieślowskiego i Jerzego Skolimowskiego.
Naukowo i emocjonalnie Kasuya związała się z Krakowem, m.in. za sprawą wymiany międzynarodowej na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego (1989-1991) i wielokrotnym pobytom naukowo-badawczym w czołowych instytucjach kulturalnych takich jak MOCAK, Muzeum Narodowe w Krakowie czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANNGHA.
Jak mówiła, do Krakowa ściągnęła ją estetyka polskiego filozofa Romana Ingardena. „Wtedy, 30 lat temu, zobaczyłam, że macie taką wspaniałą kulturę i sztukę i zakochałam się” - przyznała.
Profesor Kyoto City University of Arts jest autorką monografii poświęconej historii współczesnej sztuki polskiej pt. „Polish Avant-Garde Art: Applied Fantasy for Survival” (2014), ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z narodzinami polskiej awangardy i postacią najważniejszego dla niej artysty, Tadeusza Kantora.
Ze względu na osiągnięcia prof. Kasuyi, specjalistki w dziedzinie sztuk wizualnych, Instytut Adama Mickiewicza, który jest głównym organizatorem i patronem przedsięwzięcia, powierzył jej funkcję kuratora największego wydarzenia z dziedziny współczesnej sztuki polsko-japońskiej.
Kasuya jest także pomysłodawczynią i głównym kuratorem innego formatu wystawienniczego, jakim jest wystawa sztuki współczesnej Tatsuno Art Project w jej rodzinnym mieście. Do udziału w wystawie, organizowanej corocznie od 2011 roku, profesor zaprasza przede wszystkim polskich i japońskich twórców, zarówno uznanych, jak i początkujących, prezentując ich dzieła japońskiej publiczności.
Poza Zamkiem Nijo prace polskich i japońskich artystów będzie można oglądać także w Kyoto Art Centre, ROHM Theatre i Kyoto Terminal. Wystawę zobaczyć będzie mogła także publiczność w Polsce - w Poznaniu (wystawa główna Poznań Art Week) i Szczecinie (Trafostacja Sztuki).
„Celebration” to również bogaty program wydarzeń towarzyszących, spotkania z artystami i wykłady, przegląd krótkich filmów animowanych zrealizowanych przez studentów z uczelni artystycznych z Polski i Japonii, koncert Nao Nishihary i Pawła Romańczuka, performance’y Roberta Kuśmirowskiego, Yuske Taninaki, grupy Hyslom czy koncert Huberta Kostkiewicza i zespołu Kukangendai. W sumie w programie uczestniczy ponad 40 twórców.
Kulturalny program obchodów 100. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych miedzy Polską a Japonią realizowany jest w ścisłej współpracy z Instytutem Polskim w Tokio.
PAP/ as/