UOKiK chce być jak specsłużba
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce nowelizacji ustawy na podstawie której funkcjonuje obecnie. Zwiększone uprawnienia UOKiK mają dać regulatorowi możliwość dokonywania w ramach postępowań konsumenckich przeszukań, zakupów kontrolowanych czy też blokowania konkretnych stron internetowych, informują Wirtualnemedia.pl
Cytowana przez portal Karolina Iwańska, prawniczka z Fundacji Panoptykon, ocenia, że Więcej uprawnień dla prezesa UOKiK to dobra wiadomość.
We Włoszech czy w Niemczech organy konsumenckie od jakiegoś czasu są bardzo zaangażowane w ochronę zwykłych użytkowników przed narzucanymi im niesprawiedliwymi zasadami - mówi Iwańska.
Jak czytamy na portalu, w założeniach nowe przepisy mają pozwalać UOKiK-owi na przeprowadzanie przeszukań związanych z postępowaniami także w sprawach konsumenckich, obecnie urząd ma takie kompetencji w wypadku spraw antymonopolowych.
Teraz UOKiK ma jedynie prawo do przeprowadzenia tradycyjnych kontroli, co oznacza że to badana firma decyduje jakie dokumenty i dowody przekazuje urzędowi. To zaś wydłuża prowadzone postępowania i rodzi trudności w ustaleniu stanu faktycznego w relacjach przedsiębiorcy z konsumentami. Po wprowadzeniu nowych przepisów UOKiK uzyskałby prawo do prowadzenia przeszukań w siedzibach firm i zajmowania na potrzeby śledztwa odpowiednich materiałów zanim zostaną one ukryte lub zmodyfikowane przez przedsiębiorcę - informują wirtualnemedia.pl
UOKiK chce także uzyskać prawo do dokonywania tzw. zakupu kontrolowanego. Obecnie nie mając takich możliwości pracownicy regulatora występując jako klienci mogą jedynie wstępnie uzyskać od potencjalnie nieuczciwego przedsiębiorcy informacje na temat jego towarów lub usług, nie mają jednak możliwości zawarcia umowy. Według planów UOKiK mógłby dokonywać zakupów kontrolowanych za pośrednictwem odpowiednich służb, np. policji.
Portal cytuje również Małgorzatę Cieloch, rzeczniczkę prasową UOKiK, która wyjaśnia motywy jakimi kieruje się regulator dążąc do zmiany obowiązujących obecnie przepisów.
Ochrona konsumentów stanowi w dzisiejszym świecie coraz większe wyzwanie z uwagi na zmiany zachodzące w obrocie gospodarczym – tłumaczy Małgorzata Cieloch. - Rozwój nowoczesnych technologii i związana z nim postępująca cyfryzacja gospodarki w tym w szczególności usług finansowych, oprócz korzyści, przynosi konsumentom również zagrożenia. Rozwój ten w ostatnim dziesięcioleciu ulega coraz większemu przyspieszeniu. Sprzedawcy oferują coraz bardziej różnorodne i skomplikowane produkty, w tym finansowe (czego przykładem były m.in.: kryptowaluty, obligacje korporacyjne). Jednocześnie coraz trudniejsze jest monitorowanie działalności gospodarczej pod kątem pojawiających się zagrożeń, jak również identyfikacja nieuczciwych podmiotów, często prowadzących działalność o charakterze transgranicznym - dodaje.
Czytaj więcej:UOKiK planuje zakup kontrolowany i usuwanie stron internetowych. „Więcej uprawnień urzędu to dobra wiadomość”