Informacje

BLIK robi furorę wśród Polaków

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 lutego 2020, 13:29

  • Powiększ tekst

W ciągu 5 lat funkcjonowania systemu płatności mobilnych BLIK, jego użytkownicy zrealizowali nim 353 milionów transakcji o wartości 47 mld zł - poinformował w czwartkowym komunikacie Polski Standard Płatności. Jak dodano, BLIK najpopularniejszy jest w internecie.

W lutym mija pięć lat od udostępnienia systemu płatności mobilnych BLIK. Przez ten czas BLIK stał się powszechnie dostępny i masowo wykorzystywany. Użytkownicy zrealizowali nim łącznie 353 milionów transakcji o wartości 47 miliardów zł  - poinformował w komunikacie Polski Standard Płatności(PSP). Dodano, że w 2019 r. zrealizowano BLIK-iem blisko 220 milionami transakcji.

Jak przekazano, BLIK najpopularniejszy jest w internecie, gdzie w 2019 r. wyprzedził płatności kartami. W ubiegłym roku z BLIK-a skorzystało blisko 9 mln użytkowników.

Przez 5 lat użytkownicy za pomocą BLIK-a w internecie zrealizowano 156 milionów transakcji, a w terminalach w sklepach stacjonarnych 20 milionów. Użytkownicy ponad 24 miliony razy wypłacali i wpłacali BLIK-iem gotówkę z bankomatów i wykonali ponad 16 milionów przelewów na numer telefonu BLIK.

W ostatnim kwartale 2019 roku użytkownicy realizowali średnio 766 tys. transakcji dziennie - czyli 8 na sekundę. Rekord pojedynczego dnia to 1,3 miliona transakcji. Średnia kwota transakcji BLIK-iem w tym czasie to 136 zł.

Na koniec 2019 roku BLIK dostępny był w 476 tys. punktów usługowo handlowych posiadających 538 tys. terminali płatniczych (to 65 proc. wszystkich terminali w Polsce). Korzystać można z niego także w ponad 20 tys. bankomatów (90 proc. rynku) oraz w całym polskim e-commerce.

W komunikacie przypomniano, że BLIK został uruchomiony dzięki porozumieniu sześciu konkurujących na co dzień banków. Rozwiązanie zostało w całości wymyślone w Polsce.

Podstawą do jego stworzenia była aplikacja IKO, funkcjonująca w PKO Banku Polskim, którego prezes - Zbigniew Jagiełło był inicjatorem porozumienia o utworzeniu jednego standardu płatności mobilnych” - czytamy.

W ciągu 5 lat funkcjonowania, BLIKA udostępniły kolejne instytucje, obecnie skorzystać z niego może 95 proc. klientów bankowości mobilnej.

Najbliższa przyszłość BLIK-a to przede wszystkim udostępnienie płatności zbliżeniowych w Polsce i na świecie oraz rozwój współpracy z zagranicznymi platformami dostarczającymi rozwiązania płatnicze dla globalnych graczy e-commerce. Dzięki temu sieć akceptacji BLIKA wyjdzie istotnie poza Polskę - napisano.

Jak dodano, konsekwencją tego będą starania o współpracę z zagranicznymi bankami, aby zaoferowały one BLIK-a jako formę płatności swoim klientom - użytkownikom aplikacji bankowych na całym świecie.

BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIK-a w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych.

Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Noble Banku, Banku Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych