Informacje

fot. Pixabay / autor: fot. Pixabay
fot. Pixabay / autor: fot. Pixabay

Podatek od mediów - WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ!

Arkady Saulski

Arkady Saulski

dziennikarz Gazety Bankowej, członek zespołu redakcyjnego wGospodarce.pl, w 2019 roku otrzymał Nagrodę im. Władysława Grabskiego przyznawaną przez Narodowy Bank Polski najlepszym dziennikarzom ekonomicznym w kraju

  • Opublikowano: 10 lutego 2021, 09:33

    Aktualizacja: 10 lutego 2021, 09:44

  • Powiększ tekst

Czym jest danina solidarnościowa od mediów? Czemu budzi taki sprzeciw? Na co trafią pieniądze? Wyjaśniamy!

Danina solidarnościowa - co to takiego?

To rządowy projekt zakładający wprowadzenie podatku od reklamy internetowej i konwencjonalnej. W 2022 roku ma to przynieść budżetowi ok. 800 mln złotych.

Na co trafią środki?

Docelowo składka ta trafi na rzecz zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii koronawirusa. Składki wzmocnią też NFZ, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków a także nowy fundusz celowy, skierowany ku wsparciu kultury.

Kto go zapłaci?

Wszyscy nadawcy i wydawcy, w tym wielkie koncerny technologiczne takie jak Google czy Facebook. Jak wskazuje resort finansów, cytowane przez TVP Info: „Jako kryterium dla internetowych potentatów przyjęto 5-procentową stawkę dla firm, których „globalne przychody sięgają 750 mln euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce 5 mln euro”

Najwyższe składki dotyczyć będą reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, w tym napojów słodzonych. Z podatku zostaną wyłączone najmniejsze media tradycyjne. Wydawcy prasowi zostaną objęci niską stawką do określonego pułapu przychodów.

Czy podobne daniny są w UE?

Owszem: funkcjonują one m.in. we Francji, w Austrii, w Grecji i na Węgrzech, w których już od wielu lat intencją ustawodawcy jest zaangażowanie w proces zaspokajania szczególnych, często nadzwyczajnych potrzeb publicznych, największych beneficjentów przyspieszającego procesu cyfrowej transformacji gospodarki.

MF/ TVP.info/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych