Spektakularne prace na Mierzei Wiślanej! Nowy etap przekopu! [wideo]
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wkracza w kolejny etap. Za chwilę rozpocznie się betonowanie płyty dolnej śluzy. Wykonawca opublikował właśnie najnowszy film z placu budowy.
Jak informuje konsorcjum NDI/Besix, wykonawca inwestycji, w ubiegłym tygodniu rozpoczęły się roboty żelbetowe na śluzie. Wyjątkowo prace wykonywano w nocy, ze względu na logistykę oraz wpływ wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy. Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.
-Betonowanie trwało nieco ponad dobę – mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. – To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy – dodaje Paweł Ciomek.
NDI/Besix zaznacza, że wspomniane betonowanie jest początkiem robót żelbetowych na śluzie, gdzie planowane jest wbudowanie około 20 000 m3 betonu oraz około 1900 ton stali. „W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy” - czytamy.
NDI/Besix wyjaśnia, że śluza jest konieczna dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi w warunkach zmiennych stanów wody po obydwu stronach Mierzei Wiślanej.
Dodatkowo, śluza będzie pełniła rolę zapory, przeciwdziałającej mieszaniu się wody słonej z Morza Bałtyckiego z wodą słodką Zalewu Wiślanego. Głowy śluzy z obu stron wyposażone będą w podwójne bramy (wrota), które będą przesuwane we wnęki (kieszenie). W konsekwencji ilość wody, która dotrze do Zalewu Wiślanego będzie niewielka, a jej wpływ na dynamikę i zasolenie wód Zalewu będzie miał charakter krótkookresowy. Zasięg tego oddziaływania będzie zaledwie lokalny - poinformowano.
Niedawno informowaliśmy, że uderzenie zimy opóźniło prace przy budowie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, stanowiącej element projektu przekopu Mierzei Wiślanej. Konsorcjum NDI/Besix zapewniło jednak, że pozostałe działania prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a silne mrozy i duże opady śniegu nie przesuną terminu zakończenia prac.
Czytaj też: Dynamiczy wzrost produkcji przemysłowej! Eksport impulsem do zwyżki!
businessinsider.com.pl/kp