Visa: szybko rośnie liczba transakcji w internecie
W Europie w grudniu 2020 r. w 15 krajach odnotowano min. 40-proc. wzrost liczby transakcji w internecie, w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. W Polsce wzrost ten wyniósł ponad 20 proc.
W grudniu 2020 r. ponad 80 proc. płatności dokonywanych kartami Visa w Europie odbyło się zbliżeniowo, a konsumenci coraz częściej decydują się na ten rodzaj transakcji. W przypadku Polski lockdown tylko przyspieszył pewne zmiany, które dokonywały się już wcześniej. Polska od dawna plasuje się w światowej czołówce pod względem płatności zbliżeniowych telefonem, zegarkiem czy kartą. Głównym powodem tego rodzaju płatności jest wygoda.
Według danych transakcyjnych Visa, konsumenci coraz częściej wybierają transakcje zbliżeniowe, robią zakupy w internecie oraz płacą telefonem. Z związku z tym, że minął okrągły rok od wybuchu pandemii w Polsce, Visa stworzyła zestawienie danych pokazujących, jak bardzo zmienił się rynek płatniczy przez ostatnie 12 miesięcy. Dla wielu konsumentów na świecie możliwość dokonywania cyfrowych płatności stała się koniecznością. 65 proc. konsumentów na świecie planuje korzystać z nich tak często, a nawet częściej niż dotychczas.
Podobnie sytuacja wygląda u sprzedawców. Zgodnie z wynikami badania Visa Back to Business Study 2021, odsetek handlowców sprzedających produkty w internecie wzrósł od czerwca 2020 r. z 27 proc. do 43 proc. Dla wielu małych firm płatności cyfrowe okazały się kołem ratunkowym. 74 proc. małych i średnich przedsiębiorców spodziewa się, że konsumenci będą preferować ten rodzaj transakcji nawet po zakończeniu pandemii. Dane te pozwalają z pewnością stwierdzić, że przyszłość handlu będzie cyfrowa. Dlatego w najbliższych miesiącach obecność małych firm na platformach sprzedaży internetowej będzie kluczowa, gdyż stanie się dla nich cyfrowym oknem na świat, wskazuje Visa.
Małe firmy, które przyjmowały tylko płatności gotówką i nie posiadały terminala, bądź nie prowadziły jednocześnie działalności w internecie, są szczególnie narażone na skutki pandemii. Obecnie, mniej niż połowa małych przedsiębiorców na świecie jest w stanie przyjmować płatności internetowe. 86 proc. małych i średnich przedsiębiorstw ma obawy o stan swojej działalności w najbliższym miesiącu. Dlatego Visa latem 2020 r. stworzyła inicjatywę Where We Shop Matters, która ma na celu wspomóc właścicieli małych firm w cyfryzacji ich biznesów i dalszym odpowiadaniu na potrzeby lokalnych społeczności, których są częścią. Dotychczas z udzielonej w jego ramach pomocy skorzystały ponad 2 miliony firm w całej Europie. Docelowo program ma wesprzeć 50 mln MSP na całym świecie, w tym 8 mln w Europie.
Małe firmy mówią otwarcie, że potrzebują narzędzi, które pozwolą im wyjść z kryzysu. W Polsce, Czechach i na Słowacji, Visa współpracuje z rządami nad realizacją programów mającymi na celu zmniejszenie wykluczenia finansowego poprzez przyspieszenie rozwoju infrastruktury płatniczej. W Polsce, w ramach działań Fundacji Polska Bezgotówkowa, małe firmy przez okres 12 miesięcy mogą bezpłatnie korzystać z terminali obsługujących płatności zbliżeniowe. Dzięki tej inicjatywie zainstalowano ponad 372 000 terminali w całym kraju, co oznacza, że prawie co trzeci terminal w Polsce funkcjonuje dzięki wsparciu z Programu Polska Bezgotówkowa - powiedziała SVP, Merchant Sales and Acquiring Europe w Visa Hemlata Narasimhan.
ISBnews/RO
CZYTAJ TEŻ: Premier: Mniej zakażeń, przechodzimy do odmrażania gospodarki