Informacje

fot. Pixabay / autor: fot. Pixabay
fot. Pixabay / autor: fot. Pixabay

Narzędzie Google zbada rdzenne języki

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 maja 2021, 10:00

  • Powiększ tekst

Google Arts & Culture stworzyło narzędzie Woolaroo, które bada 10 języków rdzennych takich jak m.in. jidysz, sycylijski czy kreolski luizjański. Jednocześnie platforma pozwala społecznościom językowym na ochronę języka i jego dalsze rozwijanie.

Woolaroo to narzędzie typu open source (otwarte oprogramowanie), które pozwala społecznościom językowym na ochronę języka i rozszerzanie jego listy słów oraz dodawanie nagrań audio, aby pomagać w poprawnej wymowie.

Kluczowe dla rdzennych społeczności jest to, że Woolaroo daje użytkownikom możliwość swobodnego dodawania, edytowania i usuwania wpisów. Mogą oni zaraz po poznaniu nowego słowa czy frazy samodzielnie dodać je bezpośrednio do narzędzia” - informują twórcy Woolaroo.

Program obsługuje 10 globalnych, rdzennych języków: kreolski luizjański, kalabryjski dialekt grecki, maoryski, nawat (rodzina języków uto-azteckich), tamazight (rodzina języków berberyjskich), sycylijski, Yang Zhuang (rodzina języków tajskich), rapanui (rodzina języków polinezyjskich), jidysz i yougambeh (rodzina języków pama-nyungańskich).

Z języków dostępnych w urządzeniu tylko jeden - jidysz ma związek z Polską. Przed wojną jidysz był językiem Żydów zamieszkujących Polskę oraz inne kraje Europy Wschodniej. Dane z ostatniego przeprowadzonego w niepodległej Polsce przed Zagładą w 1931 roku podają, że jidysz był językiem ojczystym dla 79,9 proc. (2 489 034) polskich Żydów, język polski – 11,9 proc. (371 821), a język hebrajski 7,9 proc. (243 539). Obecnie żywym językiem pozostaje np. wśród religijnych społeczności chasydzkich w USA czy Izraelu.

Twórcy tego projektu zachęcają każdego, kto zna chociaż kilka słów w jednym z 10 wymienionych języków do skorzystania z tego narzędzia.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych