Informacje

Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. / autor: Radio Gdańsk
Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. / autor: Radio Gdańsk

Forum Morskie Radia Gdańsk - Jakie nowe inwestycje?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 czerwca 2021, 15:03

    Aktualizacja: 11 czerwca 2021, 15:27

  • 0
  • Powiększ tekst

Mamy pokoleniową szansę, by rozwinąć konkurencyjność polskich portów. Ważne jest finasowanie, rozwój infrastruktury, dostępność terenów, rozwój logistyki i współpraca otoczenie biznesowo – społecznego, a także niezbędne zmiany prawne – mówiono podczas drugiego dnia finału I Forum Morskiego Radia Gdańsk.

Uczestnicy panelu „Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. Przekop Mierzei” rozważali możliwe szybkie tempo rozwoju, inwestycji, kierunki działania, a także sposoby finansowania polskich portów.

W debacie udział wzięli : Łukasz Greinke (prezes zarządu Portu Gdańsk), dr Michał Tuszyński (Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Zarząd Morskiego Portu Gdynia), Arkadiusz Zgliński (dyrektor Portu w Elblągu). Moderatorem debaty był redaktor naczelny „Gazety Bankowej” i portalu wGospodarce.pl, Maciej Wośko,

Jesteśmy w szczególnym monecie, przełomowym monecie i odniesienia historyczne do II Rzeczpospolitej i powstawania portu w Gdyni są uzasadnione - to pokoleniowa szansa, by rozwinąć konkurencyjność polskich portów – mówił prowadzący debatę red. Macej Wośko.

Chodzi o wielki poziom inwestycji, z którymi mamy do czynie w polskich portach. Co zrobić aby te plany i projekty stały się realne? Wiele z nich jest już zapowiadanych m.in. w porcie w i w Gdyni i w Gdańsku, który już teraz jest trzecim portem na Bałtyku.

Logistyka jest prosta: czas i koszty. My musimy planować swój rozwój – jako zarząd portu jesteśmy odpowiedzialni za to, aby planować i stwarzać takie warunki naszym operatorom, aby chcieli inwestować swoje pieniądze w infrastrukturę. Przystąpiliśmy do opracowania koncepcji portu centralnego i wskazaliśmy potencjalne miejsce do rozwoju, również lobbowaliśmy za zmianami w ustawie, bo zależy nam na tym aby w części koszty związane z tymi inwestycjami mogły być ponoszone przez podmioty zewnętrzne – mówi Łukasz Greinke, prezes zarządu Portu Gdańsk.

Chodziło o możliwość oddawania terenów, które są obecnie pokryte wodami. Udało się zmienić prawo i statuty portów.

W tej chwili jesteśmy w procesie, który ma na celu wyłonić podmiot inwestorski, zainteresowany zalądowieniem nowych obszarów w naszym porcie jest to procedura bardzo skomplikowana.

I dodał:

Jestem pewien, że niedługo będziemy mogli zakomunikować, że powierzchnia Polski się zwiększy, a port w Gdańsku jeszcze bardziej przybliży się do tej dziesiątki portów w Europie.

W tej chwili jest to miejsce 18. I to też jest duży sukces.

Od dekady jesteśmy najszybciej rosnącym portem w Europie . Jesteśmy otwarci na biznes – podkreślił Łukasz Greinke , prezes zarządu Portu Gdańsk.

Do inwestycji na dnie Bałtyku odniósł się dr Michał Tuszyński z Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu:

Skoro na dnie Bałtyku powstają inwestycje, które naruszają strukturę ekologiczną i w konsekwencji ograniczają dostęp do polskich portów morskich. To może być zasadnicza bariera rozwoju naszych portów.

Dostęp do Morza Bałtyckiego musi być zapewniony ze wszystkich kierunków przez wszystkich uczestników rynku i całego procesu transportowego.

Dziejowa szansa, pokoleniowa zmiana dotycząca gospodarki wodnej i polskich portów. Dotyczy też w dużej mierze Przekopu Mierzei Wiślanej– to już nie wizja a rzeczywistość – mówił prowadzący debatę

Podkreśl, ze Elblągu odradza się port morski.

Wizje weszły w fazę realną a dzięki temu port w Elblągu i inne porty będą połączone skrócona drogą wodną – mówił Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu w Elblągu.

Uważa za kluczowe zabezpieczenie terenów inwestycyjnych.

Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu w Elblągu zwrócił uwagę, że nie odżegnuje się od współpracy nie tylko z portami zachodnimi, ale także z rosyjskimi w  Obwodzie Kaliningradzkim i z portami litewskimi.

Jednak nie sam kanał rozwiązuje problemy elbląskiego portu. Ważne jest pogłębienie torów wodnych i zapewnienie bezpiecznej głębokości dostępu do portu.

Port w Elblągu istniał już w czasach przedwojennych i doskonale prosperował.

Faza realizacji projektu jest już bardzo zaawansowana. Pierwszy etap projektu zostanie zakończony w czerwcu przyszłego roku.

Ważnymi tematami debaty były sposoby finansowania rozwoju gospodarki morskiej i szczególnie polskich portów.

Czytaj także: Forum Morskie Radia Gdańsk - Co z transportem?

.

Powiązane tematy

Komentarze