5 sposobów na bycie dobrym szefem
Największa odpowiedzialność za funkcjonowanie organizacji spoczywa na osobach pełniących funkcje menedżerów, kierowników czy dyrektorów. Od umiejętności przywódczych i dostosowania się do zmian przez te osoby zależy sukces bądź porażka przedsiębiorstwa. Uświadomienie sobie, jak dużą odpowiedzialnością jest zarządzanie innymi, to pierwszy krok do sukcesu.
- Nie każdy szef będzie dobrym przywódcą i liderem. Wiele stanowisk zarządczych obejmowanych jest przez menedżerów o niewystarczających kompetencjach do przewodzenia innym. Może to prowadzić do wzrostu frustracji wśród pracowników, a w skrajnych przypadkach do nadużyć. Warto jest mieć tego świadomość podczas rekrutacji kadry zarządzającej. Kluczem do obsadzania stanowisk tego typu powinny być nie tylko odpowiednie kompetencje, ale także właściwe cechy osobowości - mówi Tomasz Misiak, prezydent rady nadzorczej Work Service S.A.
Jak zatem należy działać, aby zdać egzamin z przywództwa?
1. Bądź wizjonerem
Transformacja zachodząca w firmie to zwykle czas chaosu. Przedsiębiorstwa na nowo definiują wówczas swoje cele, za których realizację odpowiedzialni są jego liderzy. Często konieczne jest motywowanie podwładnych do robienia rzeczy, które dotąd nie należały do ich obowiązków. Dobry szef powinien posiadać umiejętność tworzenia wizji, a następnie zarażania nią podwładnych.
2. Wspieraj pracowników
Praca szefa polega na służeniu swoim podwładnym i wspieraniu ich w codziennych zadaniach. Częste zmiany i nadmiar obowiązków powodują, że szefowie poświęcają zbyt mało uwagi na wyznaczanie kierunków, angażowanie, motywowanie, wyzwalanie potencjału czy nagradzanie pracowników. Czas spędzony z podwładnymi warto traktować jak inwestycję, bo sukces lidera zależy głównie od pracy podległych mu ludzi.
3. Dbaj o swój rozwój
Skutecznego zarządzania ludźmi można się nauczyć. Dobry szef powinien być dla swoich pracowników mentorem i ekspertem. To do niego podwładni w pierwszej kolejności zwrócą się po opinię w sytuacji podbramkowej. Umiejętność bycia dobrym szefem to efekt doświadczeń (sukcesów i porażek), motywacji oraz chęci własnego rozwoju. Dlatego śledź trendy rynkowe, żeby być na bieżąco. Inwestuj w siebie i nie przestawaj się uczyć.
4. Doceń dialog
Jack Welch przyznał, że w początkach swojej kariery zbyt wielką wagę przywiązywał do liczb, a zbyt małą do takich wartości, jak budowanie zespołu, czy wymiana myśli . Komunikacja w procesie zmiany nie jest narzędziem, które służy wyłącznie delegowaniu obowiązków. Tymczasem osoby zarządzające zespołami często gubią szerszą perspektywę, zbytnio koncentrując się na zadaniowości swoich podwładnych. Rolą szefa jest także informowanie w jasny i precyzyjny sposób o strategii i misji organizacji. Bycie drogowskazem, a nie kontrolerem. Warto też pamiętać, że otwartość na dialog i wymianę myśli w zespole sprzyja lepszej efektywności pracy i kreatywności. To w takich środowiskach powstają innowacje.
5. Pozwól sobie i pracownikom na popełnianie błędów
Tam, gdzie w grę wchodzą wyzwania oraz duże ryzyko, możliwe są upadki. Trzeba być na nie przygotowanym i w razie porażki umieć się pozbierać. Jedną z cech dobrego szefa jest tolerancja na popełnianie błędów. Osoby, które poniosły porażkę w swojej karierze zawodowej nauczyły się tego, czego pozostali nie mieli okazji doświadczyć.
Opr. Jas