Informacje

smartfon / autor: Pixabay
smartfon / autor: Pixabay

CBOS: 99 proc. właścicieli smartfonów używa ich do rozmów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 października 2021, 18:50

  • Powiększ tekst

Łącznie z telefonów komórkowych korzysta dziś 96 proc. dorosłych Polaków. Zdecydowana większość używa smartfona (78 proc.), a więcej niż co piąta osoba (22 proc.), z klasycznego telefonu komórkowego - poinformowało w poniedziałek Centrum Badania Opinii Społecznej

W komunikacie z badań „Telefony komórkowe czy smartfony?” dodano, że przez ostatnie cztery lata znacznie przybyło użytkowników smartfonów (wzrost o 21 punktów procentowych) i jednocześnie ubyło posiadaczy klasycznych telefonów komórkowych (spadek o 21 punktów procentowych).

Jak podaje CBOS, najwięcej respondentów korzysta wyłącznie ze smartfonów (70 proc.). Do jednej piątej zmniejszył się odsetek korzystających tylko z klasycznych telefonów komórkowych (21 proc.). Grupa użytkowników obu urządzeń jednocześnie (5 proc.) również zmalała w porównaniu z poprzednim pomiarem. Odnotowano także dwukrotny spadek odsetka badanych niekorzystających z klasycznego telefonu komórkowego i smartfona w ogóle (4 proc.).

Jak wynika z danych CBOS, podczas wcześniejszego badania, przeprowadzonego w roku 2017, tylko ze smartfonów korzystało 49 proc. respondentów, tylko z klasycznego telefonu komórkowego - 34 proc. Z obydwu urządzeń jednocześnie korzystało 9 proc., a deklarujących niekorzystanie z telefonu komórkowego było 8 proc.

W komunikacie zwrócono uwagę, że wybór mobilnego urządzenia służącego przede wszystkim do komunikacji jest silnie zdeterminowany wiekiem respondentów. Im młodsi użytkownicy, tym częściej posiadają smartfony, zaś im starsi, tym więcej wśród nich zwolenników klasycznych telefonów komórkowych. W grupie badanych 65+ jest mniej osób korzystających ze smartfona (36 proc.) niż z telefonu komórkowego (64 proc.).

Jak wskazano w raporcie, wśród posiadaczy smartfonów najbardziej wyróżniają się uczniowie i studenci (100 proc.),pracownicy administracyjno-biurowi (94 proc.) oraz kadra i specjaliści z wyższym wykształceniem (93 proc.).

Korzystanie z urządzeń komunikacji mobilnej zależy od wykształcenia respondentów. Osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (47 proc.) i zasadniczym zawodowym (33 proc.) częściej niż inni używają klasycznych telefonów komórkowych. Zaś osoby legitymujące się wykształceniem średnim (81 proc.) lub wyższym (89 proc.) są w znacznej większości posiadaczami smartfonów.

Z informacji Centrum Badania Opinii Społecznej wynika, że użytkownicy telefonów komórkowych i smartfonów wykorzystują te urządzenia przede wszystkim do rozmów (99 proc.) i komunikacji asynchronicznej przy użyciu SMS-ów (84 proc.). Zdecydowana większość korzysta z funkcji aparatu fotograficznego (72 proc.), możliwości przeglądania stron internetowych (63 proc.) oraz zegarka i budzika (62 proc.).

Ponad połowa badanych używa komunikatorów typu Messenger, WhatsApp (58 proc.), sprawdza pogodę (58 proc.), korzysta z map lub nawigacji (55 proc.), a także posługuje się mobilnym kalendarzem lub terminarzem (52 proc.). Co drugi respondent za pośrednictwem swojego urządzenia wysyła i odbiera e-maile (51 proc.), nagrywa filmy wideo (51 proc.) oraz obsługuje swoje konta w serwisach społecznościowych (50 proc.) - czytamy w raporcie CBOS.

Posiadacze mobilnych telefonów wykorzystują je również do rozrywki – słuchają na nich muzyki(43 proc.) i oglądają wideo (36 proc.). Więcej niż co trzeci ankietowany załatwia różne sprawy przez internet przy użyciu telefonu, np. robi zakupy albo dokonuje rezerwacji (35 proc.).

Jak informuje CBOS, podczas tegorocznego badania po raz pierwszy zapytano ankietowanych o to, czy korzystają z funkcji łączenia swoich telefonów z innymi urządzeniami np. ze smartwatchem/smartbandem, smart TV czy samochodem. Okazuje się, że 3 na 10 badanych wykorzystuje swój telefon do tego typu synchronizacji (29 proc.).

Wśród nowych funkcji, o które zapytano użytkowników komórek i smartfonów, znalazła się również rządowa aplikacja mObywatel5 , czyli cyfrowy portfel na dokumenty i usługi, w którym znajduje się m.in. wirtualny dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu, legitymacja szkolna i studencka, Karta Dużej Rodziny, bilety oraz Unijny Certyfikat COVID i recepty. Korzystanie z aplikacji mObywatel zadeklarowało 16 proc. dorosłych Polaków.

PAP/mt

Czytaj też: KE proponuje jeden typ ładowarki do sprzętu elektronicznego

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych