PKN ORLEN. Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji
Jednym z kluczowych elementów obecnej rewolucji przemysłowej jest transformacja energetyczna. A transformacja cyfrowa napędza zmiany w tej dziedzinie. Rozwiązania IT nie są już traktowane wyłącznie instrumentalnie, lecz stoją w samym sercu nowych modeli biznesowych – powiedziała Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej, PKN ORLEN podczas prezentacji raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji” przygotowanego przez PKN ORLEN wspólnie z Accenture.
Cyfrowa transformacja pozwala na pogodzenie celów biznesowych i środowiskowych, które dla wielu mogły się dotychczas wydawać sprzeczne.
W 2020 roku w Grupie ORLEN został uruchomiony Program Digitalizacji jako wspólna inicjatywa Obszaru Informatyki oraz Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich. Celem Programu jest promowanie w organizacji rozwiązań opartych na najnowszych technologiach oraz wsparcie projektów z największym potencjałem ekonomicznym i środowiskowym.
Sprawna realizacja projektów zależy w dużym stopniu od naszych pracowników, dlatego świadomie rozwijamy ich kompetencje, m.in. z zakresu zaawansowanej analityki danych i zwinnych metodyk pracy. Do tematu transformacji cyfrowej podchodzimy kompleksowo – z punktu widzenia projektów, procesów, jak i kompetencji. Celem tego raportu jest zapewnienie nowej, wspólnej perspektywy postrzegania dwóch kluczowych trendów obecnego świata: zrównoważonego rozwoju i digitalizacji. Wierzymy, że oba te tematy są ze sobą nierozerwalnie związane i w kolejnych latach będą się wzajemnie napędzać – powiedziała Patrycja Klarecka.
Inwestorzy przychylnie patrzą na spółki, które podnoszą efektywność i wspierają ideę trwałego rozwoju na bazie cyfrowej transformacji. Zmiany klimatu postępują i coraz bardziej wpływają na przyszłość naszej planety.
Jednym ze sposobów na powstrzymanie zmian klimatu jest dekarbonizacja, będąca jednocześnie największym wyzwaniem dla gospodarki i społeczeństwa. Czasu na to, by temu przeciwdziałać, jest coraz mniej, a droga do znaczącego ograniczenia emisji CO2 do atmosfery prowadzi m.in. przez głęboką transformację sektora energetycznego. Na szczęście jest to realne, a ogromną rolę w tym trudnym procesie odgrywają technologie cyfrowe – stwierdził Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.
Badania przeprowadzone przez Accenture wśród menadżerów wysokiego szczebla, które potwierdzają, że zarządzający firmami sięgają po digitalizację, aby realizować strategie zrównoważonego biznesu. Ten trend będzie przybierał na sile, tym bardziej, że dziś inwestorzy przychylnie patrzą na spółki, które podnoszą efektywność i wspierają ideę trwałego rozwoju na bazie cyfrowej transformacji – twierdzili uczestnicy debaty, która odbyła się po prezentacji raportu.
Zdaniem Jacka Borka, dyrektora zarządzającego Accenture Technology w Polsce technologia może i powinna być wykorzystywana do ochrony środowiska. To właśnie innowacyjność umożliwi europejskim przedsiębiorstwom osiągnięcie ambitnych założeń, aby potrzeby obecnego pokolenia mogły być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłej generacji na życie w dostatku i zdrowym środowisku.