Informacje

Fot. Monika Gąsiorowska
Fot. Monika Gąsiorowska

Zapowiedzi na salon samochodowy w Genewie

Monika Gąsiorowska

  • Opublikowano: 5 marca 2014, 15:24

  • 0
  • Powiększ tekst

84 Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie szykuje się do otwarcia podwojów dla publiczności. Trwać będzie od 6 do 16 marca br.

250 wystawców z całego świata zaprezentuje najnowsze osiągnięcia techniki, wspaniały design, akcesoria oraz wszystko, co jest związane z przemysłem samochodowym. Salon w Genewie od początku istnienia należy do najważniejszych wydarzeń w branży na świecie. W tym roku odbędzie się światowa lub europejska premiera aż 160 nowych samochodów. Wszyscy zatem najważniejsi gracze przyjeżdżają nad Jezioro Lemańskie, aby pokazać swoje osiągnięcia zafascynowanej publiczności i bogatym klientom zjeżdżającym do Szwajcarii.

Niecierpliwi czekają na prezentacje najszybszego samochodu świata Koenigsegg One, który osiąga 450km/h dzięki lekkiej konstrukcji i sile koni mechanicznych 1400kg –na 1400 koni mech. W ciągu 20 sekund ta szwedzka rakieta osiąga szybkość 400km/h. Nic zatem dziwnego, że samochody Koenigsegg można spotkać przede wszystkim na drogach w krajach Zatoki Perskiej.

Pasjonaci Lamborghini czekają na model Huracan, który zastąpi Gallardo. Zmieniona została nie tylko nazwa, ale przede wszystkim nowe, aluminiowo-węglowe zawieszenie, nowa opływowa linia, choć silnik jest ten sam co w poprzednim modelu, to jednak mocno unowocześniony : 610 koni mechanicznych, z napędem na cztery koła dzięki siedmiobiegowej, przekładni dwusprzęgłowej. Pininfarina pokaże najnowszy Ferrari California T oraz wspaniale BMW Gran Lusso Coupé. Po raz pierwszy Genewa gości duńską markę Zenvo z jej pierwszym modelem Zenvo STI, o 8 cylindrach, 1104 koniach mech. osiągający 375km/h. Prezentowany samochód kosztuje 977 tys.CHF. Porsche przywiózł “Macan” pierwszy compact SUV, jak również nowe 911 Turbo Cabriolet o 6 cylindrowym silniku 3.8l, z automatyczną (jak we wszystkich sportowych modelach) siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa, o 520 koniach mech, . Porsche Panamera Turbo S jest najszybszym, najmocniejszym i najbardziej luksusowym samochodem jaki firma wyprodukowała w kategorii grand touring. Ma 570 koni mech. i osiąga 310 km/h.

Szwajcarski Sbarro, mający swe atelier produkcyjne i szkołę designu we francuskim Montbéliard przyjechał z 2 prototypami zaprojektowanymi przez studentów. “Czerwona strzała” przypominająca wnętrze samolotu oraz samochodem wyścigowym, hybryda, która ma moc prawie 400 koni mech.

Wśród samochodów dostępnych dla przeciętnego klienta zapewne wielkie zainteresowanie wzbudzają modele Citroena: C4 Cactus, Citroen C1 oraz Citroen C5 CrossTourer. Nowy Ford Mustang oraz Mondeo HEV-hybryda. Ten model będzie jednym z trzech elektrycznych Forda , dostępnych w Europie. Innym modelem elektrycznym mającym swoją premierę w Europie jest Kia Soul EV, crossover compact, osiągający dystans do 200 km oraz prędkość max.145km/h. Peugeot przygotował 2 premiery: model 308SW, który jest o 33cm dłuższy od wprowadzonego na rynki pół roku temu „308 saloon“, a także Peugeot 108, który zastąpi mały, miejski model Peugeot 107. Renault przedstawi kolejną, już czwartą wersję Twingo.

Ponadto pokazane zostaną nowe modele Volkswagena, Volvo, Toyoty, Subaru, Opla, Mitsubishi, Nissana, Lexusa, Mazdy, Jeepa, Land Rovera, Honda itd.

Co ciekawe, to fakt, że praktycznie wszystkie firmy (z wyjątkiem najdroższych i najszybszych) skupiają się na rozwoju samochodów ekonomicznych i ekologicznych, wprowadzając coraz to nowe wynalazki i udogodnienia w tej dziedzinie. Dzisiejszy klient jest świadomy negatywnego wpływu samochodu na środowisko, a ponadto szuka samochodu nie tylko nowoczesnego, ale także dającego bezpieczeństwo, ułatwiającego kierującemu jazdę oraz - co nie jest bez znaczenia - niedrogiego.

Dlatego też wiele firm koncentruje swoje prace badawcze na aspektach szeroko pojętego bezpieczeństwa. Chodzi tu także o możliwość odnalezienia skradzionego samochodu za pomocą GPS, lokalizacji na wielkim parking, gdyśmy się zgubili, przesłania wiadomości via smartfon itd. Następuje “personalizacja” i ogólna dostępność serwisu, który dawniej mógł uchodzić jedynie za zachciankę znudzonego milionera, a teraz może być i jest ułatwieniem dla kierowcy oraz pasażerów.

Obecnie naukowcy pracują nad inteligentnym samochodem, który praktycznie sam by jechał, zastępując w działaniu kierowcę. W tym czasie kierujący mógłby zajmować się czym innym np. czytać książkę, przeglądać komputer, słuchać muzyki itd. Może to brzmi futurystycznie, ale myśli nad tym szwajcarska firma “Rinspeed” opracowująca elektryczny touring sedan “XchangE”. Świat zaś czeka na szczegóły.

Monika Gąsiorowska, Genewa

Powiązane tematy

Komentarze