Czym się kierować przy wyborze pracownika zdalnego?
Pandemia koronawirusa SARS CoV-2 trwale zmieniła współczesny rynek pracy. Wiele przedsiębiorstw dostrzegło możliwości, jakie niesie ze sobą zatrudnianie pracowników zdalnych i postanowiło pozostać przy tym modelu nawet po zniesieniu „covidowych” zaleceń i obostrzeń. Jak jednak podejść do pracy zdalnej, aby ją zoptymalizować? Czym kierować się przy zatrudnianiu nowych ludzi oraz co im zapewnić? Dowiedz się, czytając poniższy artykuł
Jakie cechy powinien mieć pracownik wykonujący swoje obowiązki zdalnie?
Nie każdy człowiek lubi i potrafi pracować z domu. Taki model funkcjonowania zawodowego wiąże się z szeregiem wyzwań, spośród których warto wymienić m.in. konieczność narzucenia sobie samodyscypliny, dobrej organizacji czasu oraz odporność na czynniki rozpraszające (jak choćby obecność w domu zwierzęcia, które domaga się uwagi).
Z drugiej strony wielu pracowników obserwuje u siebie kłopot z zachowaniem tzw. work-life balance, czyli stanu równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Często skarżą się na to, że trudno im przerwać wykonywanie obowiązków o czasie, w którym zgodnie z harmonogramem kończą swoją zmianę, zapominają o robieniu przerw w pracy co kilka godzin lub myślą o czekających ich zadaniach nawet po wyłączeniu komputera.
Jaki więc jest idealny pracownik zdalny? Taka osoba oczywiście nie istnieje, jednak wybierając ludzi do swojego zespołu, warto poszukiwać u nich następujących umiejętności oraz cech charakteru.
1. Doświadczenie w pracy z domu
W epoce postpandemicznej wiele osób już je posiada i może stwierdzić, czy taka forma zatrudnienia jest dla nich atrakcyjna oraz łatwa do wdrożenia. Przeprowadzając rozmowę kwalifikacyjną, warto więc zadać kandydatowi kilka pytań na temat jego dotychczasowych doświadczeń związanych z pracą zdalną.
Samodzielność
Zatrudniając pracownika, który ma wykonywać swoje obowiązki z domu, warto upewnić się, że to osoba, która po okresie wdrożenia nie będzie potrzebowała zbyt wiele pomocy ze strony swoich przełożonych czy też bardziej doświadczonych współpracowników.
3. Umiejętność zarządzania czasem
Osoba pracująca w trybie home office powinna mieć doskonale rozwinięte umiejętności planowania i realizowania zamierzonych celów. Harmonogram pracy powinien być przewidziany na każdy dzień, a także dłuższe okresy w ciągu trwania projektu. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto więc zadać potencjalnemu kandydatowi kilka pytań z tego zakresu, aby ustalić, czy w praktyce zawodowej przywiązuje dużą wagę do właściwej organizacji pracy.
4. Umiejętność automotywacji
Brak bezpośredniego kontaktu z zespołem oraz przełożonymi może przekładać się na spadek efektywności pracy. Dobry pracownik zdalny powinien być zaangażowany w swoje zadania na tyle, aby umieć się samodzielnie motywować do działania.
5. Gotowość do rozwoju
Praca zdalna często wymaga elastyczności oraz chęci zdobywania nowych umiejętności. Szukając odpowiedniego kandydata do swojego zespołu, warto sprawdzić, czy dana osoba jest gotowa poświęcać swój czas na szkolenia lub uczyć się obsługi nieznanych jej dotąd, lecz przydatnych w pracy programów komputerowych
Jakie wyposażenie jest potrzebne pracownikowi zdalnemu?
Przedsiębiorstwa zatrudniające pracowników zdalnych zwykle oferują dofinansowanie sprzętu lub przesyłają członkom załogi firmowe komputery i telefony na czas trwania umowy. Trudno jednak kontrolować źródło, z którego pracownik pobiera internet, choć oczywiście warto zasugerować mu korzystanie z usług sprawdzonego dostawcy.
W przypadku osób zatrudnionych na umowę B2B optymalnym rozwiązaniem jest pakiet internet + telewizja dla firmy. Z kolei pracownicy, którzy nie prowadzą własnej działalności gospodarczej i wykonują swoje obowiązki z domu, np. w ramach umowy o pracę, mogą zdecydować się na niezwykle korzystną ofertę UPC dla klientów indywidualnych.
Korzystanie z usług sprawdzonego dostawcy internetu umożliwia efektywną, ale również przyjemną i wygodną pracę z domu. Najważniejsze benefity, jakie otrzyma Twój pracownik zdalny, zawierając umowę z UPC, to:
1. niezawodny internet światłowodowy o prędkości nawet do 1 Gb/s;
2. możliwość korzystania z systemu Inteligentne Wi-Fi, który automatycznie optymalizuje jakość sygnału.;
3. nowoczesny modem Giga Connect Box z funkcją automatycznego przełączania się między pasmami 2.4 GHz i 5 GHz;
4. gwarancja reakcji na awarię w ciągu 6 godzin od jej zgłoszenia w pakiecie Moja Firma;
5. możliwość wybrania dodatkowej usługi Internet Backup, dzięki której modem przełącza się automatycznie na zapasową sieć mobilną w przypadku utraty sygnału w kablu koncentrycznym.
Oczywiście ważnym aspektem pracy zdalnej jest również odpowiednio zorganizowana przestrzeń. Optymalnym rozwiązaniem jest przeznaczenie jednego pomieszczenia na domowe biuro. Warto również zatroszczyć się o ergonomiczne biurko i krzesło oraz odpowiednie oświetlenie.