Polscy europosłowie za zakazem sprzedaży diesli. Zobacz którzy
Parlament Europejski opowiedział na początku czerwca za zmianą norm emisji CO2 i wprowadzeniem zerowej emisji dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w 2035 roku. To część pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55 in 2030
W głosowaniu na sesji plenarnej w Strasburgu europosłowie przyjęli stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych 339 głosami za, przy 249 przeciw i przy 24 wstrzymujących się.
W przyjętym tekście, który stanowi stanowisko PE na negocjacje z państwami członkowskimi, europosłowie popierają propozycję Komisji Europejskiej, aby do 2035 roku osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach; cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o 100 proc. w porównaniu z 2021 r. Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla samochodów dostawczych.
Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku - powiedział sprawozdawca Jan Huitema (Odnowić Europę).
Portal AutoElectroMoto.pl sprawdził, jak w czasie głosowania nad zakazem w PE zachowali się polscy europosłowie. Okazuje się, że gdyby losy przepisów zależały tylko od naszych polityków – zakaz zostałby odrzucony.
Za przyjęciem przepisów głosowało 9 polskich europosłów. Którzy?
Spośród wszystkich polskich europosłów za przyjęciem przepisów głosowało dziewięć osób:
* Marek Balt
* Marek Belka
* Robert Biedroń
* Włodzimierz Cimoszewicz
* Łukasz Kohut
* Bogusław Liberadzki
* Leszek Miller
* Sylwia Spurek
* Róża Thun
Czytaj też: „Fit for 55” – największe wyzwanie dla Polski?
autoelectromoto, PAP/KG