Informacje

Podlaskie Forum Gospodarcze / autor: Fratria
Podlaskie Forum Gospodarcze / autor: Fratria

Podlaskie Forum Gospodarcze. Jak współpracować z Japonią?

Arkady Saulski

Arkady Saulski

dziennikarz Gazety Bankowej, członek zespołu redakcyjnego wGospodarce.pl, w 2019 roku otrzymał Nagrodę im. Władysława Grabskiego przyznawaną przez Narodowy Bank Polski najlepszym dziennikarzom ekonomicznym w kraju

  • Opublikowano: 11 października 2022, 15:17

  • Powiększ tekst

Jak Polska może współpracować gospodarczo z Japonią? Jak pogłębiać kontakty, które już istnieją? O tym rozmawiali uczestnicy panelu „Doing business In Japan” podczas Podlaskiego Forum Gospodarczego.

Jak Polska jest postrzegana w Japonii? Wszak Polska kultura biznesowa także jest skrajnie odmienna od Japońskiej.

20 lat obserwowałem Polskę i jestem pod wrażeniem siły polskiej gospodarki. Japończycy bardzo pozytywnie oceniają Polskę i ciepło o niej myślą. Ta przyjazna atmosfera jest ważna gdy chodzi o interesy – powiedział podczas panelu Kamio Nobumitsu, I sekretarz Ambasady Japonii w Polsce, dodając: „Kryzys na Ukrainie zbliżył nas jeszcze bardziej. Jesteśmy świadomi działań Polski i Polaków np. na rzecz uchodźców – podziwiamy to!”

Polska i Japonia w tej sytuacji kroczą razem, bowiem mamy podobne wyzwania, choćby w materii pomocy Ukrainy, sankcji na Rosję i wielu innych kwestiach – mówił sekretarz.

Nie jest łatwo znaleźć solidnych partnerów ale Polska takim partnerem jest – podsumował.

Podobnie myśli Jumpei Kakinuma, dyrektor generalny Itochu Corporation: „Nasze kraje myślą bardzo podobnie – jest wiele podobieństw, choćby w tym jak bardzo pracowici, produktywni i inteligentni są Polscy pracownicy. To łączy ich z Japończykami.”

Z kolei Wataru Takahashi, associate partner Deloitte zauważył, że Polska jest bardzo rozpoznawalnym krajem na mapie Europy a to oznacza, że Japończycy chętnie robią z Polską interesy.

Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę podobieństwo myślenia Polaków i Japończyków – bliskość występująca mimo znacznych odległości geograficznych – mówił.

Wejście na japoński rynek nie jest proste ale istotnie konkurowanie jakością i ceną może być elementem sukcesu, jak również zrozumienie potrzeb samych Japończyków – wskazał.

Czy istotnie jest tyle wyzwań stojących przed polskimi firmami, chcącymi wejść na japoński rynek?

Japonia nie narzeka na brak siły roboczej, ma bogactwo turystyczne i stanowi dla Azji swoisty ekonomiczny motor. Polacy starają się od wielu lat wejść na rynek japoński, czy to jako pracownicy czy ze swoimi firmami. Biorąc pod uwagę obecną dobrą kondycję japońskiej gospodarki czas jest dobry dla polskich firm chcących wejść na japoński rynek. Oczywiście występują różnice kulturowe i biznesowe ale można je z łatwością przezwyciężyć – mówił Kamio Nobumitsu.

Japoński rynek nie jest rynkiem prostym – potwierdził Jumpei Kakinuma.

Ale zdecydowanie można na nim prosperować. Dla Japończyków istotne są takie kwestie jak jakość wyrobów danej firmy, ale też szacunek dla regionalności – znalezienie lokalnego partnera w Japonii może być połową sukcesu. Polskie firmy także mogłyby konkurować ceną z firmami japońskimi, wyrabiając sobie solidną markę - powiedział Jumpei Kakinuma.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych