Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

Luksus drożeje! Ekskluzywność musi kosztować

Agnieszka Łakoma

Agnieszka Łakoma

dziennikarka portalu wGospodarce.pl, publicystka miesięcznika "Gazeta Bankowa", komentatorka telewizji wPolsce.pl; specjalizuje się w rynku paliw i energetyce

  • Opublikowano: 1 stycznia 2023, 14:00

  • Powiększ tekst

Znanym markom jak Hermes, Chanel czy Louis Vuitton kryzys nie jest straszny. Choć w 2022 roku podniosły ceny swoich torebek, to klientów nie brakowało. W tym roku będzie jeszcze drożej.

Ani groźba recesji ani wizja kryzysu energetycznego w Europie nie osłabiła popytu na luksusową galanterię. Na przykład podwyżki cen torebek – obserwowane od zakończenia pandemii, które w ubiegłym – 2022 roku także miały miejsce, nie odstraszyły klientów. I wiele wskazuje na to, że w Nowym Roku będzie podobnie.

Producent toreb Birkin Hermes już kilka tygodni temu zapowiedział podwyżki cen o 5 – 10 procent w 2023 r. Jeden najbardziej popularnych modeli zdrożeje do 8.140 euro (z 7,4 tys. euro). Powód to rosnące koszty i wahania kursów walut, znacznie większe niż w przeszłości. Firma, która odnotowała gwałtowny wzrost w trzecim kwartale 2022 roku, rozwiała obawy, że obserwowany boom w branży po COVID 19 może zatrzymać recesja. Szefowie firmy Hermes, która sprzedaje swoje torebki po ponad 10 tys. dolarów i ma kolejki chętnych klientów, postanowili nawet ograniczyć nieco produkcję, by zachować ekskluzywność.

Torebki ze znakiem Hermes w minionym roku zdrożały o 4 proc. (średnio), podczas gdy w latach poprzednich było to około 1,5 - 2 proc. Inni znani producenci także zdecydowali się na wprowadzenie podwyżek. Za torebki Chanel od sierpnia zeszłego roku trzeba płacić o około 9 -11 proc. więcej. Choć skala podwyżki wydaje się niewielka, to warto pamiętać, że w 2021 roku Chanel podniosła ceny trzykrotnie. Jeden z najbardziej znanych modeli Chanel Classic kosztuje teraz 10,5 tys. euro (czyli o 1050 euro więcej niż na początku 2022 roku). Przedstawiciele firmy tłumaczyli podwyżki zmianą kursów walut i wyższymi kosztami produkcji.

Na „korektę cen” zdecydowała się także firma LVMH. Torebki ze znakiem Louis Vuitton zdrożały w lutym 2022 r., zaledwie w cztery miesiące po poprzedniej podwyżce. Poziom wzrostu cen był różny dla różnych modeli, ale w przypadku jednego z nich sięgnął 38 proc. (z 5350 dolarów na 7450 dolarów). Średnia podwyżka to 20 proc.

Agnieszka Łakoma (na podst. Reuters)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.