Zimowy wypoczynek ciągle atrakcyjny. Mimo inflacji
6 na 10 Europejczyków planuje zimowe wakacje, spodziewa się odbyć co najmniej trzydniową podróż przed końcem marca - wynika z badania „Vacation Confidence Index”. Połowa respondentów twierdzi, iż inflacja spowoduje zmianę celu wycieczki, skrócenie wyjazdu lub nawet jego odwołanie.
Badanie Allianz Partners „Vacation Confidence Index”, przeprowadzone przez OpinionWay na początku 2023 roku, powstało na podstawie 9 337 odpowiedzi respondentów z Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii i Włoch.
Wynika z niego, że 63 proc. ankietowanych spodziewa się odbyć co najmniej trzydniową podróż przed końcem marca. Prawie jedna czwarta (23 proc.) badanych planuje jeszcze w tym kwartale wyjechać za granicę. Wśród Europejczyków planujących taki wyjazd najpopularniejszą destynacją są inne regiony Starego Kontynentu – mają one przyciągnąć aż 72 proc. podróżujących.
Z badania wynika, że 31 proc. Polacy zimowy wycieczek planują w górach, to zdecydowanie najwięcej spośród badanych państw - podali autorzy badania. Jak ocenili, w związku z tym, że góry są ulubionym kierunkiem podróży Polaków, są oni z w czołówce przezornych, bo aż 59 proc. Polaków wyruszających w podróż decyduje się na zakup dodatkowego ubezpieczenia. Częściej swoje podróże ubezpieczają tylko mieszkańcy Wielkiej Brytanii (63 proc.) oraz Holandii (68 proc.) - dodali.
Według autorów badania, średnia kwota przeznaczona w budżecie przez krajowych i zagranicznych podróżnych w okresie od stycznia do marca wynosi tej zimy 1547 euro. „Jest to porównywalne z budżetami wakacyjnymi na lato 2022 w wielu krajach Unii Europejskiej – pomimo faktu, że wakacje zimowe są zazwyczaj znacznie krótsze” - wskazali.
Jak dodali, rosnące koszty sprawiają, że równo połowa respondentów twierdzi, iż inflacja spowoduje zmianę celu wycieczki, skrócenie wyjazdu lub nawet jego odwołanie. Podobnie wśród osób, które nie planują podróży tej zimy, to właśnie brak pieniędzy jest największą barierą w podróżowaniu, wymienianą przez 53 proc. respondentów. 42 proc. wprost uważa, że podróże stały się po prostu zbyt drogie.
PAP/RO