Jakie znaczenie ma repolonizacja mediów dla Polski?
Jeżeli o polskich sprawach chcemy mówić polskim głosem, musimy dążyć do repolonizacji mediów, które dziś znajdują się w rękach zagranicznych koncernów, niekoniecznie sprzyjających Polsce – to clou dyskusji, dotyczącej znaczenia repolonizacji mediów, która miała miejsce podczas Forum Wizja Rozwoju.
W spotkaniu prowadzonym przez byłą dyrektor TVP1 dziennikarkę Małgorzatę Raczyńską-Weinsberg wzięli udział Jacek Karnowski, redaktor naczelny tygodnika „Sieci”, Miłosz Manasterski, redaktor naczelny Agencji Informacyjnej Sp. z o.o. oraz Dorota Kania, Członek Zarządu Polska Press Sp. z o.o.
Niestety w Polsce wiele mediów wciąż znajduje się w rękach zagranicznych korporacji, które realizują przede wszystkim interesy własnych państw, co poddaje w wątpliwość rzetelność tych relacji.
Zaznaczyć trzeba, że wpływ tych tytułów na kształtowanie opinii publicznej jest bardzo duży, co stwarza niebezpieczeństwo forsowania w Polsce rozwiązań prawnych czy promocji ideologii, które są popularne na Zachodzie, a które mogą zagrozić naszej narodowej tożsamości.
Głosy o repolonizacji mediów zazwyczaj spotykają się z ostrą krytyką zagranicy i totalnej opozycji, co tylko utwierdza w przekonaniu, jak potrzebny jest to proces. Zresztą wystarczy spojrzeć za naszą zachodnią granicę. Niemcy, którzy chętnie kontrolują część mediów w Polsce, zdecydowanie pilnują, by niemieckie media znajdowały się w niemieckich rękach.
Kiedy Orlen kupił Polska Press rozpętała się ogromna awantura medialna. W normalnym świecie należałoby się cieszyć z tego, że polska firma kupuje media. Okazało się, że jednak nie. Że były siły, które robiły wszystko, żeby zablokować tę transakcję – mówiła Dorota Kania, redaktor naczelny Polska Press.
Niemcom zależało na tym, żeby jak najwięcej pieniędzy zarobić. Traktowali tutejsze media jako maszynkę do zarabiania, żeby ten kapitał znalazł się nie w Polsce, a w Bawarii. Tak to wyglądało – ściąganie pieniędzy z polskiego rynku, drenowanie ich do niemożliwości – dodawała Dorota Kania.
Nasi sąsiedzi doskonale zdają sobie sprawę, że własne media to podstawa suwerenności państwowej i gwarant tego, by nieprzychylne państwa nie wpływały na opinię publiczną.
Kapitał ma znaczenie wszędzie. W obszarach wrażliwszych, jak media, ma znaczenie jeszcze większe. Bywają takie okresy, kiedy tego nie widać. Choćby w latach 90., kiedy rozwijaliśmy się jako Polska. Kiedy trwałą silna reakcja antypaństwowa w odpowiedzi na ciężki komunizm. I wtedy, kiedy byliśmy na prostej ścieżce łapania tlenu gospodarczego, znaczenie tego kapitału nie było tak wyraźnie widoczne. Ale już w 2008 roku, kiedy wybuchł wielki kryzys finansowy, banki cięły operację kredytową przede wszystkim na rynkach peryferyjnych, dusząc tamtejszą gospodarkę. Tak samo w mediach – można mieć tabloid w Polsce i niewprawne oko przez całe miesiące może nie dostrzegać, że jest w tym działaniu jakaś intencja. Ale w momencie krytycznym, na przykład, gdy Polska kładzie na stole reparacje, wtedy prześledźmy, co piszą. Albo miesiąc czy tydzień przed wyborami – mówił Jacek Karnowski, redaktor naczelny tygodnika Sieci.
W Polsce częściowo mamy bardzo naiwne wyobrażenie Zachodu – całkowicie fałszywe. To dotyczy wielu sfer, na przykład wychowania młodzieży. Prezentuje się nam zachodniość jako całkowite rozpasanie, pełną swobodę. To jest zjawisko, które dotyka część społeczeństwa zachodniego. Natomiast istnieją szkoły, w których jest dyscyplina, nacisk na efekty. I tak samo wygląda to w sferze medialnej. Mamy wyobrażenie rynku zachodniego jako pełnego ekscesów. Niemcy są tu jednak przykładem bardzo daleko posuniętej kontroli – podkreślał Jacek Karnowski.
Jest to szczególnie ważne w epoce „fake newsów”, kiedy w przestrzeni medialnej pojawiają się informacje niepewne czy wręcz kłamliwe.
Patronat honorowy nad VI Forum Wizja Rozwoju objął Premier RP Mateusz Morawiecki. Partnerem Strategicznym wydarzenia jest Bank Gospodarstwa Krajowego oraz ENERGA Grupa ORLEN. Partnerami Głównymi są: Totalizator Sportowy Sp. z o.o., Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. oraz ORLEN Unipetrol RPA s.r.o. Partnerem+ jest Agencja Rozwoju Przemysłu S..A., Polskie Koleje Państwowe S.A., Polski Fundusz Rozwoju S.A., Węglokoks S.A., Polskie Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. Partnerami są: KGHM Polska Miedź S.A., Polski Holding Nieruchomości S.A., NASK, PERN S.A., PKO Bank Polski, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Rzecznik Finansowy, POLREGIO S.A., Świętokrzyska Grupa Przemysłowa INDUSTRIA S.A., Instytut Finansów, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., HOTEL SOPOT, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.. Mikro Partnerami są: Poczta Polska S.A., Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. oraz Polskie Linie Oceaniczne S.A. Projekt dofinansowano ze środków Fundacji ARP.
W partnerstwo merytoryczne nad Forum Wizja Rozwoju włączyły się: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komitet ds. Pożytku Publicznego.
Oglądaj: Maląg o kolejnych świadczeniach wspierających rodzinę