Rada UE: Nowe przepisy ws. mediów w Unii
Ambasadorowie państw członkowskich UE uzgodnili w środę stanowisko Rady w sprawie nowych przepisów chroniących wolność, pluralizm i niezależność mediów w UE. Europejski akt o wolności mediów (EMFA) ustanowi wspólne ramy prawne dla usług medialnych na rynku wewnętrznym UE i wprowadzi środki mające na celu ochronę dziennikarzy i dostawców mediów przed ingerencją polityczną, a jednocześnie ułatwi im prowadzenie działalności poza granicami wewnętrznymi UE.
Bardzo się cieszę, że państwa członkowskie UE osiągnęły to porozumienie. Wolność mediów ma fundamentalne znaczenie dla demokratycznego społeczeństwa, jednak stoi w obliczu rosnących zagrożeń, zarówno w UE, jak i poza nią. Stanowisko Rady w sprawie EMFA wzmacnia ochronę dostawców mediów i ich źródeł oraz nakłada na krajowe organy regulacyjne większą odpowiedzialność za współpracę i doradzanie Komisji w sprawie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług medialnych, zapewniając jednocześnie, że wyjątkowy krajobraz medialny w każdym państwie członkowskim może nadal się rozwijać - powiedziała Parisa Liljestrand, szwedzka minister kultury.
Proponowane rozporządzenie jest odpowiedzią na rosnące w UE obawy dotyczące upolitycznienia mediów, a także brak przejrzystości własności mediów i przydziału reklamy państwowej dostawcom usług medialnych. Ma na celu wprowadzenie zabezpieczeń w celu zwalczania ingerencji politycznej w decyzje redakcyjne zarówno prywatnych, jak i publicznych dostawców mediów, ochrony dziennikarzy i ich źródeł oraz zagwarantowania wolności i pluralizmu mediów - podała Rada.
EMFA opiera się na przepisach dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (AVMSD) z 2018 r., w szczególności proponując nową Europejską Radę ds. Usług Medialnych, która zastąpi grupę organów regulacyjnych (ERGA). Rada będzie złożona z krajowych organów ds. mediów i będzie doradzać i wspierać Komisję w promowaniu spójnego stosowania kluczowych przepisów nowej regulacji we wszystkich państwach członkowskich, w tym poprzez przedstawianie opinii i pomoc Komisji w opracowywaniu wytycznych.
Przyjęte stanowisko m.in. określa odpowiedzialność państw członkowskich za zagwarantowanie pluralizmu, niezależności i prawidłowego funkcjonowania dostawców mediów publicznych działających na ich terytorium, przepisy mające na celu wzmocnienie ochrony dziennikarzy i źródeł dziennikarskich oraz ogranicza stosowanie środków przymusu, takich jak wdrażanie oprogramowania szpiegującego w celu uzyskania takich informacji.
Rozszerza też zakres wymogów dotyczących przejrzystości, zarówno w zakresie przejrzystości własności, która ma obowiązywać wszystkich dostawców usług medialnych, jak i przejrzystości reklamy państwowej.
Prezydencja Rady ma teraz mandat do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim, gdy ten ostatni ustali swoje stanowisko w sprawie rozporządzenia. Wspólnym celem Komisji, Rady i Parlamentu jest zakończenie negocjacji w sprawie rozporządzenia przed zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego.
Czytaj też: „Kryzysowe domino” średnich i dużych firm. Na czym polega?
Czytaj też: ZWZ KGHM zdecydowało o wypłacie dywidendy. Ile za akcje?
pap, jb