Informacje

Czekolada / autor: Pixabay
Czekolada / autor: Pixabay

Czekolada zdrożeje. Ceny kakao rekordowo wysokie

Joanna Buczyńska

Joanna Buczyńska

Dziennikarka ekonomiczna, publicystka miesięcznika "Gazeta Bankowa", prowadząca Wywiady Gospodarcze w Telewizji wPolsce.pl

  • Opublikowano: 19 sierpnia 2023, 14:50

    Aktualizacja: 19 sierpnia 2023, 16:18

  • 0
  • Powiększ tekst

Ceny kakao od roku rosną z niezwykle szybkim tempem. Już teraz producenci czekolad będą musieli zapłacić 3366 dolarów za tonę surowca, podczas gdy w 2022 roku cena oscylowała wokół 2427 dolarów. Przez całą swoją historię cena kakao była wyższa tylko w lutym 2011 roku (3757 dolarów za tonę) oraz w latach 1977-1978.

Przyczyny wzrostu cen należy upatrywać przede wszystkim w niewystarczających plonach. Kakaowiec, z którego pozyskuje się owoce, jest rośliną bardzo wymagającą. Co więcej, ilość ziaren uzyskiwanych z jednego drzewa jest stosunkowo niewielka, gdyż w ciągu roku można zebrać z niego jedynie pół kilograma ziaren.

Dodatkowo niesprzyjające warunki pogodowe, ulewne deszcze, oraz choroby atakujące te drzewa (wirus obrzęku pędów kakaowca) znacząco uszczuplają zbiory .

70 proc. kakao dostarczanego na globalny rynek pochodzi z Afryki Zachodniej, tj. z Wybrzeża Kości Słoniowej, Ghany, Nigerii i Kamerunu.

Jak podaje jeden z głównych producentów kakao na świecie, Wybrzeże Kości Słoniowej, szacuje że tegoroczne zbiory będą niemal o 20 proc. niższe w porównaniu do zeszłego roku.

W związku z niską podażą kakao dyrektor finansowy firmy Mondelez, Luca Zaramella, przewiduje dalsze wzrosty cen:

Mówimy tutaj o wzroście prawdopodobnie o ponad 30 proc. (jeśli spojrzymy na ostatnie 12 miesięcy), a nawet więcej, szczególnie w przypadku kakao

Wysokie ceny kakao przekładają się na rosnące ceny m.in czekolady.

Specjalista Rabobanku, Paul Joules przewiduje, że producenci czekolad zmniejszą rozmiar tabliczek i jednocześnie zwiększą ceny.

Konsumenci już zaczęli odpowiednio reagować na tę sytuacje i na rynku widać wzrost sprzedaży czekolad marek własnych.

Według danych amerykańskiej firmy badawczej IRI, w Stanach Zjednoczonych odnotowano blisko 9 proc. wzrost sprzedaży czekolad marek własnych od 2022 roku.

Czytaj także: MSZ Rosji mówi o użyciu broni nuklearnej

Czytaj także: Nadchodzi rewolucja. Dom 70m kw. bez pozwolenia

Powiązane tematy

Komentarze