Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Wzrosła wartość przeciętnego koszyka zakupów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 grudnia 2023, 19:43

  • Powiększ tekst

Średnia wartość koszyka zakupowego – w 12 największych sieciach handlowych – wzrosła w listopadzie tego roku o 5,81 proc. r/r do 283,14 zł - wynika z najnowszych danych ASM Sales Force Agency. Jeśli chodzi o średnią cenę koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku, to spadła ona w opisywanym miesiącu o 0,13 zł i wyniosła także 283,14 zł.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w październiku br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (10,91 proc.) a największy wzrost w sklepach Biedronka (13,35 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena koszyka w listopadzie 2023 r. była wyższa aż o 44,34 zł niż przed rokiem, tj. o 15,92 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Auchan (12,00 proc.), Kaufland (10,18 proc.) i Lidl (5,90 proc.).

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 179,86 zł (więcej o 32,86 zł niż w październiku br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 364,53 zł (więcej o 12,29 zł niż w październiku br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2023 r. wyniosła 184,67 zł i jest ona o 20,57 zł niższa niż w październiku br. Patrząc na dane w ujęciu rocznym, suma koszyka minimalnego w listopadzie 2023 r. była niższa o 13,17 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2023 r. droższy o 6,50  proc. niż w 2022 r.

ASM SFA wskazała, że wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy tym razem można było zrobić w hipermarketach - 271,57 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 360,19 zł. Natomiast najtańsze zakupy (283,14 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w listopadzie 2023 r. względem 2022 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały natomiast produkty tłuszczowe (23,97 proc.), nabiał (6,23 proc.), mrożonki (2,83 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,99 proc.). W największym stopniu zdrożały dodatki. W listopadzie br. wzrost ten wyniósł 18,30 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 14,27 proc., chemia domowa i kosmetyki o 11 proc. i słodycze o 10,15 proc.. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w listopadzie 2023 r. taniej o 0,99 proc.)” - czytamy w materiale.

ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Czytaj także: Orlen: 2/3 gazu norweskiego będzie wspierane OZE

ISBnews

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych