Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Zdecydowana większość firm nie planuje inwestycji w sztuczną inteligencję

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 4 stycznia 2024, 11:26

  • 0
  • Powiększ tekst

Polskie firmy rzadko inwestują w narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że w minionym roku nie zrobiło tego 82 proc. przedsiębiorstw i w tym roku także nie zamierzają tego zrobić. Jak oceniają eksperci Instytutu, polskie firmy są raczej mało scyfryzowane i mają niską świadomość korzyści z technologii wykorzystujących AI.

„Inwestycje w AI deklarują zwłaszcza firmy informacyjno-komunikacyjne (41 proc.), które także planują poszerzać ofertę (68 proc.) oraz dywersyfikować działalność (41 proc.). W AI planują też inwestować przedstawiciele działalności naukowej i profesjonalnej (po 28 proc.). Wśród tej branży jest najwyższy odsetek planujących zwiększenie nakładów na B+R (45 proc.)” – czytamy w analizie Instytutu.

To w co będą inwestować

Z badań wynika, że prawie 90 proc. przedsiębiorców planuje w 2024 r. wzmacnianie relacji z klientami (w 2023 r. 83 proc.). Wśród tych planów na drugim miejscu - z odsetkiem wynoszącym 78 proc. - jest zacieśnianie relacji z partnerami biznesowymi (w 2023 r 73 proc.). Na kolejnym miejscu firmy – 68 proc. - stawiają inwestycje w jakość kadry (w 2023 r. było to 51 proc.).

„Chęć podejmowania różnych działań w 2024 r. rośnie wraz z wielkością firmy – mikrofirmy mają najskromniejsze plany. Najwięcej z nich chce inwestować w relacje z klientami (84 proc.) i partnerami biznesowymi (72 proc.). Duże firmy, poza wzmacnianiem więzi z klientami (94 proc.) i partnerami biznesowymi (82 proc.) oraz inwestycjami w kapitał ludzki (75 proc.), deklarują też większe wydatki na marketing (67 proc.), rozszerzenie oferty (64 proc.) oraz zakup oprogramowania i baz danych (57 proc.)” – czytamy w analizie PIE.

Duży wpływ na rodzaj planowanych przedsięwzięć ma branża, w której firma prowadzi działalność. I tak na automatyzację stawia najczęściej przetwórstwo przemysłowe (48 proc.), a na rozwój działalności o rynki zagraniczne stawiają przede wszystkim firmy transportowe (57 proc.).

Czytaj także: Inwestor deweloperski wprowadzał klientów w błąd

rb

Powiązane tematy

Komentarze