Informacje

Nowo otwarta kładka pieszo-rowerowa w Warszawie / autor: PAP/Marcin Obara
Nowo otwarta kładka pieszo-rowerowa w Warszawie / autor: PAP/Marcin Obara

Warszawa z nową przeprawą przez Wisłę [ZDJECIA]

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 marca 2024, 22:25

    Aktualizacja: 28 marca 2024, 22:25

  • 2
  • Powiększ tekst

W czwartek wieczorem nastąpiło otwarcie mostu pieszo-rowerowego łączącego oba brzegi Wisły - na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze. „To piękny obiekt i nowa wizytówka Warszawy” – powiedział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Koszt budowy tego obiektu wyniósł ok. 120 mln zł..

Na otwarcie mostu przyszło wielu warszawiaków mieszkających po obu stronach Wisły. Zwracając się do nich oraz do dziennikarzy przybyłych na uroczystość, Trzaskowski zachwalał nową budowlę, mówiąc, że ”to piękny obiekt i nowa wizytówka Warszawy”. „Myślę, że na pewno wtopi się w krajobraz Warszawy, mam nadzieję, że będzie popularny” – powiedział, zachęcając do tego, aby w ciepłe, świąteczne dni, tutaj przychodzić.

Nowo otwarta kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę w Warszawie / autor: PAP/Marcin Obara
Nowo otwarta kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę w Warszawie / autor: PAP/Marcin Obara

Na moście nie ma podziału na ruch pieszy i rowerowy, ale piesi mają mieć to pierwszeństwo.

502 metry stalowej konstrukcji

Jak powiedział PAP kierownik kontraktu Adam Grzelczak z Budimeksu, budowa mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą rozpoczęła w grudniu 2021 roku. Jego projekt został wykonany przez pracownię Schuessler Plan Inżynierzy.

Kładka przez Wisłę łączy Pragę z Powiślem / autor: PAP/Marcin Obara
Kładka przez Wisłę łączy Pragę z Powiślem / autor: PAP/Marcin Obara

Obiekt ma 502 metry i stalową konstrukcję. Kierownik wyjaśnił, że ”gdybyśmy przecięli obiekt w poprzek na pół spojrzeli na niego z przodu, okazałoby się, że przekrój ma kształt trapezu„.

To jest konstrukcja zamknięta, co powoduje, że ma dość dużą nośność i dużą sztywność skrętną” - zobrazował. Szerokość konstrukcji w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

»» O innych inwestycjach w stolicy czytaj tutaj:

W stolicy będzie tramwaj podobny do metra

M4 „najważniejsza” warszawska linia metra?

Kładka połączyła brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei / autor: PAP/Marcin Obara
Kładka połączyła brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei / autor: PAP/Marcin Obara

Most na sto lat

Nowy most często jest porównywany do krótszego o 127 metrów, londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.

Most stoi na ośmiu żelbetowych filarach, które posadowione są na palach prefabrykowanych, wbijanych, oraz palach typu CFA, betonowych” – uzupełnił dane techniczne Grzelczak.

Jak podał, most został zaprojektowany tak, żeby służył warszawiakom sto lat, natomiast to, kiedy będzie wymagał remontu, będzie zależało od tego, „jak mocno będzie dewastowany przez użytkowników„.

Na kładce dopuszczony jest tylko ruch pieszy i rowerowy / autor: PAP/Marcin Obara
Na kładce dopuszczony jest tylko ruch pieszy i rowerowy / autor: PAP/Marcin Obara

Przed oddaniem do użytku obiekt przeszedł testy obciążeniowe. „Wykorzystaliśmy do tego 22 zbiorniki z wodą wypełnione do 21 tys. litrów. Testy wypadły pozytywnie” – dodał kierownik kontraktu. Wskazał także, że przez most, w razie potrzeby, oprócz rowerzystów i pieszych, będzie mógł przejechać pojazd samochodowy, pod warunkiem, że nie będzie ważył więcej niż 3,5 tony.

Mira Suchodolska (PAP), sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Od 1 kwietnia niższe emerytury

Nadchodzi głęboki kryzys. Ostrzega Eurointelligence

Przełom w fizyce - co zmieni w komunikacji?

Idą zmiany. Policja wyłącznie na granatowo

Powiązane tematy

Komentarze