Warszawa z nową przeprawą przez Wisłę [ZDJECIA]
W czwartek wieczorem nastąpiło otwarcie mostu pieszo-rowerowego łączącego oba brzegi Wisły - na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze. „To piękny obiekt i nowa wizytówka Warszawy” – powiedział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Koszt budowy tego obiektu wyniósł ok. 120 mln zł..
Na otwarcie mostu przyszło wielu warszawiaków mieszkających po obu stronach Wisły. Zwracając się do nich oraz do dziennikarzy przybyłych na uroczystość, Trzaskowski zachwalał nową budowlę, mówiąc, że ”to piękny obiekt i nowa wizytówka Warszawy”. „Myślę, że na pewno wtopi się w krajobraz Warszawy, mam nadzieję, że będzie popularny” – powiedział, zachęcając do tego, aby w ciepłe, świąteczne dni, tutaj przychodzić.
Na moście nie ma podziału na ruch pieszy i rowerowy, ale piesi mają mieć to pierwszeństwo.
502 metry stalowej konstrukcji
Jak powiedział PAP kierownik kontraktu Adam Grzelczak z Budimeksu, budowa mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą rozpoczęła w grudniu 2021 roku. Jego projekt został wykonany przez pracownię Schuessler Plan Inżynierzy.
Obiekt ma 502 metry i stalową konstrukcję. Kierownik wyjaśnił, że ”gdybyśmy przecięli obiekt w poprzek na pół spojrzeli na niego z przodu, okazałoby się, że przekrój ma kształt trapezu„.
„To jest konstrukcja zamknięta, co powoduje, że ma dość dużą nośność i dużą sztywność skrętną” - zobrazował. Szerokość konstrukcji w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
»» O innych inwestycjach w stolicy czytaj tutaj:
W stolicy będzie tramwaj podobny do metra
M4 „najważniejsza” warszawska linia metra?
Most na sto lat
Nowy most często jest porównywany do krótszego o 127 metrów, londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.
„Most stoi na ośmiu żelbetowych filarach, które posadowione są na palach prefabrykowanych, wbijanych, oraz palach typu CFA, betonowych” – uzupełnił dane techniczne Grzelczak.
Jak podał, most został zaprojektowany tak, żeby służył warszawiakom sto lat, natomiast to, kiedy będzie wymagał remontu, będzie zależało od tego, „jak mocno będzie dewastowany przez użytkowników„.
Przed oddaniem do użytku obiekt przeszedł testy obciążeniowe. „Wykorzystaliśmy do tego 22 zbiorniki z wodą wypełnione do 21 tys. litrów. Testy wypadły pozytywnie” – dodał kierownik kontraktu. Wskazał także, że przez most, w razie potrzeby, oprócz rowerzystów i pieszych, będzie mógł przejechać pojazd samochodowy, pod warunkiem, że nie będzie ważył więcej niż 3,5 tony.
Mira Suchodolska (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Od 1 kwietnia niższe emerytury
Nadchodzi głęboki kryzys. Ostrzega Eurointelligence