Koniec darmowych autostrad w Niemczech. Opłaty od 1 lipca
Od 1 lipca 2024 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące opłat za korzystanie z niemieckich autostrad. Opłaty dotyczyć będą pojazdów o masie od 3,5 do 7,5 tony. To kontynuacja zmian rozpoczętych w 2023 roku, w ramach inicjatywy „ochrona klimatu”. Nowe przepisy uderzą w polskie firmy z sektora TSL (Transport, Spedycja, Logistyka).
Rozszerzenie systemu poboru opłat drogowych w Niemczech to zła wiadomość dla polskiego biznesu – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Opłaty uderzą w polskie firmy transportowe
Wysokość opłat za przejazd niemieckimi autostradami będzie wynosić od 11,4 do 24,8 eurocentów za kilometr. To uderzy w małe i średnie firmy transportowe i przewoźników, którzy używają samochodów towarowych.
Wiele firm kooperujących z dużymi podmiotami niemieckimi lokowało się w Szczecinie i w naszym obszarze metropolitalnym. Teraz te firmy będą obciążone kolejnymi podatkami, które w przeliczeniu na złotówki są dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie w czasie dużego kryzysu na rynku transportowym odczuwalne– mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.
Wspieranie niemieckich firm
Również przedstawiciel branży, Piotr Krzyżankiewicz, wiceprezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, krytycznie ocenia kolejnych ruch Niemców w polską branżę transportową.
Niemcy dotują swoje firmy transportowe, a jednocześnie obciążają kosztami polskich przewoźników. Jest to więc sytuacja, gdy nasze firmy są mniej konkurencyjne i stawiane są w trudniejszej sytuacji względem niemieckich firm. Czujemy się więc potraktowani protekcjonalnie – mówi Piotr Krzyżankiewicz, wiceprezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Wprowadzenie nowych opłat na niemieckich autostradach od 1 lipca 2024 roku to cios dla polskiego transportu transportowego, szczególnie dla firm na pograniczu z Niemcami.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Zaczęło się! Ceny gazu rosną o jedną czwartą
Obowiązkowa termomodernizacja domów! W programie „Czyste Powietrze”
Euro w Polsce? Bruksela ocenia
Od Francji zależą teraz losy Zielonego Ładu
jb