Awaria systemów banków? To oni zbierają dane
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zbiera dane o awariach bankowych - przekazał PAP UKNF. Jak zaznaczył, nie jest jednak uprawniony do upubliczniania takich danych.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) poinformował PAP, że zbiera dane dotyczące awarii i niedostępności systemów bankowych. Dodał, że „informacje te są wykorzystywane w działaniach nadzorczych, które KNF prowadzi wobec podmiotów sektora finansowego”.
Banki rozwijają i modernizują swoją infrastrukturę, co pomimo stosowania szeregu zabezpieczeń technicznych i proceduralnych, w pewnych przypadkach może prowadzić do awarii i czasowej niedostępności systemów i usług - wskazał UKNF. Awarie systemów teleinformatycznych, a w szczególności tak zaawansowanych i skomplikowanych systemów, jak systemy bankowe, są nieodłącznym i w pewnym sensie naturalnym elementem ryzyka ICT i są niejako wpisane w ich działanie - podano.
Urząd zwrócił uwagę, że systemy te są stale rozwijane i doskonalone w celu zapewnienia coraz lepszej jakości usług dla klientów, większej dostępności, a także i bezpieczeństwa. Jak dodał, „sektor finansowy to naczynia połączone łańcuchem dostaw z zewnętrznymi dostawcami, u których także zdarzają się awarie wpływające na dostępność usług bankowych, jednocześnie nie są one związane z systemami konkretnych banków”.
„UKNF nie jest uprawniony do upubliczniania danych dotyczących poszczególnych podmiotów nadzorowanych, odnoszących się do obszaru cyberbezpieczeństwa. Niezależnie od tego, dane takie mogłyby się stać przedmiotem manipulacji oraz akcji dezinformacyjnych mających na celu generowanie niepokojów wśród klientów polskiego sektora finansowego (zintensyfikowanie takich akcji mogliśmy śledzić zwłaszcza od czasu wybuchu wojny w Ukrainie). Upublicznianie takich danych mogłoby się także przełożyć na zintensyfikowanie działań cyberprzestępczych ukierunkowanych na konkretne podmioty sektora finansowego” - przekazał urząd.
UKNF podsumował, iż upublicznianie takich danych byłoby działaniem przeciwskutecznym wobec zadań realizowanych przez urząd, mających na celu zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa polskiego sektora finansowego w obszarze cyber.
Niedawno Alior Bank informował o problemach z prawidłowym funkcjonowaniem Alior Online, Alior Mobile, Business Pro oraz kantoru banku. Klienci nie mogli korzystać m.in. z aplikacji mobilnej i wymieniać walut za pośrednictwem banku.
Dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB) Radosław Nielek uważa, że taka awaria powinna być dla Komisji Nadzoru Finansowego impulsem do publikowania danych o awariach i dostępności usług bankowych w Polsce. W jego ocenie takie dane publikowane w cyklach miesięcznych lub kwartalnych byłyby jasną wskazówką dla klientów banków dotyczącą poziomu obsługi, a dla samych banków stałyby się motywatorem do intensywniejszej pracy nad niezawodnością systemów.
PAP/ as/
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Morawiecki: zatrzymać drożyznę Tuska!
Tusk rozbije Lasy Państwowe? Na początek pozwalnia!
Katastrofa Volkswagena! Zamyka fabryki, zwolni tysiące
»» Były prezes Orlenu Daniel Obajtek na antenie telewizji wPolsce24: „naruszyłem wielkie, wielomiliardowe interesy. Może został wydany na mnie wyrok?” – oglądaj tutaj: