TYLKO U NAS
W telewizji wPolsce24 rusza Koszyk Cenowy
Od stycznia w telewizji wPolsce24 pojawi się nowy, cykliczny program – Koszyk Cenowy, przygotowany przy współpracy z firmą badawczo-marketingową IQFM.
Z badań rynkowych wynika, że od 2-3 lat sieci handlowe sukcesywnie ograniczają liczbę promocji. Nie są to już najczęściej proste obniżki typu minus 40 proc. Pojawiają się bardziej złożone akcje, mające na celu zwiększyć wolumen sprzedaży i zawalczyć o przyrost liczby lojalnych klientów. Stąd wzięły się promocje wiązane, w stylu „cena przy zakupie trzech sztuk”, „tylko dziś”, „taniej z kuponem”, „cena z aplikacją ewentualnie z kartą lojalnościową” itp.
Fakt, promocji jest mniej, są bardziej spersonalizowane i lepiej przemyślane. Wyjątkiem są tygodnie poprzedzające święta – tutaj puszczają wszelkie hamulce. Cel jest jeden: sznury klientów w kolejkach do kas i każdy obowiązkowo z wózkiem na zakupy wypchanym po brzegi.
Jak powstaje Koszyk Cenowy
Obrazuje to doskonale badanie przeprowadzone dla telewizji wPolsce24 przez wiodącą firmę badawczo-marketingową IQFM. Objęło ono pięć ogólnospożywczych sieci handlowych, w powszechnej opinii uznawanych za tanie: Auchan, Biedronkę, Dino, Lidla i Netto. Trzy z nich to dyskonty, a po jednej reprezentuje hipermarkety i kompaktowe supermarkety.
Ankieterzy IQFM odwiedzili 19 i 20 grudnia sklepy w różnych lokalizacjach, prześwietlając ceny 20 popularnych artykułów spożywczych z takich kategorii, jak: nabiał, pieczywo, mięso, wędliny, owoce, warzywa, napoje, herbaty, oleje i produkty sypkie. Porównaliśmy zarówno ceny regularne, jak i ceny uwzględniające promocje. Każda „cenówka” została udokumentowana zdjęciem. Wyniki są bardzo interesujące.
»»NIE PRZEGAP! Nowa akcja telewizji wPolsce24! Stały monitoring wzrostu cen w sklepach
Jak promocje wpływają na rynek
Na początek weźmy pod uwagę ceny regularne. W tym przypadku różnice pomiędzy poszczególnymi sieciami są niewielkie, bo wynoszą nieco ponad 10 złotych. Przy czym najtańsze okazuje się Dino, w którym skonstruowany przez nas koszyk kosztuje blisko 168 złotych. Prawie 179 złotych musimy wydać za taką samą paletę produktów w… Biedronce. We wszystkich sieciach najbardziej konkurencyjne cenowo najczęściej okazują się wyroby marek własnych. I tutaj Dino, z uwagi na skalę prowadzonej działalności może pozwolić sobie na najwięcej. Atutem tego, jedynego w zestawieniu, polskiego detalisty są też własne zakłady mięsne, pozwalające na zaproponowanie oferty mięs i wędlin konkurencyjnej pod względem cenowo-jakościowym. Na drugiej pozycji znalazł się Auchan, którego strategia oparta jest przede wszystkim na byciu liderem niskich cen.
Sytuacja zmienia się radykalnie, gdy weźmiemy pod uwagę ceny artykułów składających się na nasz koszyk z uwzględnieniem promocji. W tym przypadku Biedronka wysuwa się na pozycję lidera, którą zawdzięcza m.in. głębokim promocjom artykułów mięsnych – połączonym z zakupem kilku sztuk i z posiadaniem przez klienta karty lojalnościowej. Aplikacja Biedronki jest największa na rynku i właśnie skala pozwala detaliście wyjść na swoje, wykorzystując mięso jako wabik na klientów. Druga pozycja należy do Dino, w którym aż 6 na 20 badanych towarów objętych było promocją. Różnica pomiędzy najtańszą Biedronką a najdroższym Netto wyniosła ponad 32 zł.
Ceny masła… zaskakują!
A co z masłem, którego 200-gramowa kostka (niektórzy mówią sztabka) kosztuje w wielu placówkach handlowych ponad 10 złotych i które stało się symbolem drożyzny Tuska? Ceny okazują się zaskakująco wyrównane – wahają się od 7,99 do 8,48 zł za sztukę. I w żadnym sklepie ten „obiekt pożądania” konsumentów nie był oferowany w promocji.
Zapraszamy do oglądania!
To jedynie kilka wniosków czy prawidłowości, jakie można odczytać z analizy IQFM. Od stycznia w telewizji Polska24 pojawi się nowy, cykliczny program – Koszyk Cenowy. Agencja IQFM zrealizuje badanie na wyłączność naszej telewizji. Wyniki będą okraszone fachowymi komentarzami doświadczonych analityków. Już dziś zapraszamy do oglądania! Szczegóły wkrótce.
GS, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Wstrząs dla fotowoltaiki! Kto ma kontrolę nad panelami?