AKTUALIZACJA
Wojna cenowa dyskontów ogranicza wzrost cen żywności
Konkurencja pomiędzy największymi detalistami ogranicza tempo wzrostu cen. Średnia cena koszyka zakupów, składającego się z 40 podstawowych produktów zmniejszyła się aż o 17 zł. Niespodziewanie na szczycie listy najtańszych sieci handlowych znalazł się Lidl, który toczy długotrwałą i wyniszczającą wojnę cenową ze swoim największym konkurentem – siecią Biedronka.
Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy, autorstwa ASM Sales Force Agency, wynika, że w sierpniu br. przeciętna wartość koszyka zakupów, złożonego z podstawowych wyrobów spożywczych, zmniejszyła się o 17 zł miesiąc do miesiąca, osiągając 284 zł.
Lidl na szczycie
Już tylko w sklepach pięciu sieci za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy powyżej 300 zł. Na samej górze listy najtańszych sieci znalazł się niemiecki Lidl, natomiast najwyższe ceny stwierdzono w sklepach działających pod szyldem Polomarket. W sierpniu (podobnie jak w lipcu) najmocniej drożały napoje (o 16,15 proc.), a najszybciej taniały tłuszcze (o 12,9 proc.).
Analitycy mówią o „względnej stabilizacji inflacyjnej”
Według danych GUS, ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2024 roku, w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r., zwiększyły się o 4,3 proc. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ledwie drgnęły – wzrost zaledwie o 0,1 proc. Analitycy wskazują, że do końca br. możemy spodziewać się względnej stabilizacji wskaźnika inflacji w Polsce.
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupów miał miejsce w Biedronce (o 3,6 proc.), natomiast spektakularny spadek dotyczył Lidla (aż o 42,23%). W ujęciu rocznym spadek cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci.
„Koniec wakacji i początek roku szkolnego przywitał klientów stabilizacją cen. Choć oficjalne dane wskazują na lekki wzrost inflacji, to w ostatnich tygodniach w sklepach widzimy względną równowagę. U progu jesieni możemy się spodziewać utrzymania tego trendu. Jego zatrzymanie może być związane z rosnącymi kosztami energii i z presją płacową ze strony pracowników” – komentuje Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.
Napoje wciąż w górę, tłuszcze w dół
W sierpniu 2024 roku wzrosły r/r ceny 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: mrożonki, napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie, używki i piwo. Spadek odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (o 12,9 proc.), chemia domowa i kosmetyki (o 5,55 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,4 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje – o 16,15 proc. r/r.
Źródło: ASM Sales Force Agency
Oprac. GS
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Ukraińcy i… Hindusi ruszyli ławą po mieszkania w Polsce
Skutki olbrzymiej nieodpowiedzialności pseudoekologów
Co z wielką kopalnią na Śląsku? „Ona już kończy życie”
»» Rozmowa z red. Maciejem Wośko, dlaczego pożyczki dla powodzian to zły pomysł na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj: