Informacje

Pracodawcy na rynku przewozów samochodowych: branża jest w największym kryzysie od 20 lat / autor: Fratria / AS
Pracodawcy na rynku przewozów samochodowych: branża jest w największym kryzysie od 20 lat / autor: Fratria / AS

Firmy transportowe w dwa lata od lidera do parteru

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 stycznia 2025, 14:23

  • Powiększ tekst

Ponad połowa badanych przewoźników zadeklarowała spadek przychodów, a blisko 40 proc. spodziewa dalszego ich zmniejszenia - wynika z opublikowanego w środę raportu związku pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. W opinii przewoźników branża przeżywa największy kryzys od 20 lat.

Jak wynika z raportu, 54 proc. badanych firm z branży transportu drogowego wskazało, że w ciągu ostatnich dwóch lat ich średnioroczne przychody spadły, a 38 proc. odczuło spadek przekraczający 5 proc. 37 proc. spodziewa się dalszych spadków w ciągu następnych dwóch lat, a 14 proc. spodziewa się utrzymania poziomu przychodów.

W opinii polskich przewoźników jest to najpoważniejszy kryzys rynkowy od ponad 20 lat, który wielu firmom przyniósł konieczność zredukowania floty i zatrudnienia, a w skrajnych przypadkach restrukturyzację, likwidację bądź upadłość” - stwierdził podczas konferencji prezes „Transportu i Logistyki Polskiej” Maciej Wroński.

Według przedstawionych w raporcie danych, udział przedsiębiorstw z tego sektora w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych, które toczyły się w całej polskiej gospodarce wzrósł z 5 proc. w 2021 r. do 13 proc. w 2024 r.

Czas ekspansji się już skończył

Z kolei z cytowanych w raporcie danych Głównego Inspektora Transportu Drogowego wynika, że w 2024 r. po raz pierwszy zmniejszyła się liczba polskich firm dysponujących licencją wspólnotową na transport międzynarodowy. Wskaźnikiem, który również potwierdza recesję w branży jest też spadek liczby świadectw kierowców wydanych w Polsce pracownikom z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. Jak zaznaczono, doszło do niego po raz pierwszy.

Prezes TLP zaznaczył, że kryzys dotyka branżę, która w ostatniej dekadzie należała do najszybciej rozwijających się w polskiej gospodarce. W 2004 r., kiedy Polska wchodziła do UE, krajowe firmy realizowały 5 proc. europejskiej pracy przewozowej. Obecnie polskie przedsiębiorstwa wykonują 20 proc. pracy przewozowej i wyprzedziły firmy niemieckie, które wcześniej miały największy udział na tym rynku.

Jak jednak wskazał Ignacy Morawski, dyrektor ośrodka analitycznego SpotData, który współtworzył raport, czas dynamicznej ekspansji już się skończył.

Jakby na poziomie 20 proc. był sufit, który trudno przebić. To, czy uda się kontynuować ekspansję zależy od tego jak firmy dostosują się do wyzwań strukturalnych” - zaznaczył podczas konferencji.

Firmy dostosowują się do nowych warunków

W raporcie wskazano jednak, że mimo recesji na rynku transportu drogowego, polskie firmy nie są pogrążone w marazmie. W branży widać intensywne zmiany strukturalne, a firmy dostosowują się do nowych warunków, podnosząc efektywność, inwestując w nowe technologie, przygotowując się tym samym na powrót wzrostów i zyskowności na rynku przewozowym. 70 proc. badanych firm wskazało, że w ciągu najbliższych pięciu lat planuje zwiększenie floty, 54 proc. przewiduje natomiast cyfryzację procesów, zaś 28 proc. zamierza rozwijać nowe usługi logistyczne.

Autorzy raportu wskazali, że analiza danych pozwala wskazać trzy trendy o największej dynamice: konsolidację rynku, starania o zatrudnienie większej liczby imigrantów oraz zwiększanie wartości dodanej w oferowanych usługach.

Raport pokazuje, że polski transport ma bardzo silne atuty, które pozwolą nam nie tylko przetrwać trudne czasy, ale także wrócić na ścieżkę dalszego rozwoju, choć być może będziemy musieli dostosować nasze polskie przedsiębiorstwa transportowe do zupełnie innych warunków działania” - podsumował Wroński.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Niemcy przejmują polskie firmy. Prof. Chojna- Duch: „Wiele się o tym mówi”

Płażyński pyta rząd o wielki kontrakt dla stoczni

Analiza. Co łączy chińskie samochody elektryczne i polskie rolnictwo?

»»Na Filipinach afera wizowa rządu Tuska – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych