Informacje

Kabel światłowodowy na Bałtyku miała uszkodzić przypadkowo kotwica maltańskiego kontenerowca / autor: Pixabay
Kabel światłowodowy na Bałtyku miała uszkodzić przypadkowo kotwica maltańskiego kontenerowca / autor: Pixabay

Szwedzkie służby badają podejrzany statek

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 stycznia 2025, 14:47

  • Powiększ tekst

Rzecznik Dowództwa Marynarki Wojennej NATO (MARCOM) Arlo Abrahamson przekazał PAP, że okręty i samoloty NATO „zareagowały” w związku z uszkodzeniem podmorskiego kabla na Bałtyku. „Ściśle współpracujemy z sojusznikami w regionie” - dodał.

MARCOM jest centralnym dowództwem wszystkich sił morskich NATO, zlokalizowanym w Northwood w Wielkiej Brytanii.

Dowództwo Operacji Sojuszniczych NATO (ACO), które odpowiada za planowanie i realizację wszystkich operacji Sojuszu, prowadzi obecnie na Morzu Bałtyckim operację „Baltic Sentry” („Straż Bałtycka”), aby odstraszyć wszelkie próby uszkodzenia podmorskiej krytycznej infrastruktury. Jest to odpowiedź na uszkodzenie 25 grudnia kabli podmorskich łączących Estonię i Finlandię.

»» O uszkodzeniu kabla energetycznego Estlink 2 czytaj tutaj:

Awaria na dnie Bałtyku. Atak na kabel energetyczny?

Szkody po sabotażu to dziesiątki milionów euro

+Baltic Sentry+ zapewni ukierunkowane odstraszanie na całym Morzu Bałtyckim i będzie przeciwdziałać aktom destabilizacji, takim jak te zaobserwowane w zeszłym miesiącu” — powiedział niedawno naczelny dowódca wojsk NATO w Europie, generał armii USA Christopher G. Cavoli

Chociaż Baltic Sentry, to nowa inicjatywa, siły NATO utrzymują stałą obecność na Morzu Bałtyckim, prowadząc regularne patrole i wspólne ćwiczenia. Alianckie okręty wojenne, okręty podwodne i samoloty, wspierane przez zaawansowaną technologię nadzoru morskiego, monitorują wody w całym regionie.

Państwa NATO są coraz bardziej zagrożone atakami hybrydowymi ze strony Rosji, w tym aktami sabotażu, jak niszczenie podwodnych kabli i rurociągów. Sojusz pracuje obecnie nad nową strategią radzenia sobie z tym wyzwaniem.

W Kwaterze Głównej NATO w Brukseli i stolicach państw sojuszniczych panuje świadomość, że szczególnym wyzwaniem jest ochrona infrastruktury krytycznej na dnie mórz i oceanów.

Rosja rozbudowuje siły do niszczenia infrastruktury

Państwa NATO są uzależnione od rozległej sieci rur do przesyłu ropy i gazu oraz kabli. Panuje tu asymetria, bo Rosja nie jest. Moskwa od dekad rozwija tzw. program podwodnych badań naukowych, bardzo dobrze finansowany, zawansowany technologicznie, który choć prezentowany jest jako badawczy, w rzeczywistości został uruchomiony po to, aby stworzyć mapę podwodnej infrastruktury NATO” – powiedział w grudniu grupie dziennikarzy w Brukseli wysoki rangą urzędnik NATO.

W ramach tego programu Rosjanie dysponują wyspecjalizowanymi statkami, okrętami podwodnymi i podwodnymi dronami, dzięki którym mogą przeciąć kable lub umieścić ładunek wybuchowy w pobliżu rurociągu. Dlatego NATO ustanowiło nowe dowództwo morskie w Wielkiej Brytanii, które ma lepiej chronić podwodne kable i rurociągi.

Nowy incydent na Bałtyku: zerwany światłowód

O uszkodzeniu światłowodu między Łotwą a Szwecją poinformowały w niedzielę rano łotewskie media, dodając że awaria nie miała większego wpływu na transmisję danych. Łotewskie i szwedzkie władze wszczęły dochodzenia w tej sprawie.

»» O uszkodzeniu światłowodu czytaj tutaj:

Znów atak na kable na dnie Bałtyku. „Skutek uderzenia”

W niedzielę wieczorem szwedzkie służby zajęły bułgarski masowiec Vezhen, pływający pod banderą Malty i wszczęły śledztwo w sprawie możliwego aktu sabotażu. Jednostka stoi obecnie w pobliżu Karlskrony, u płd.-wsch. wybrzeża Szwecji.  Na opublikowanych przez dziennik „Expressen” zdjęciach widać, że jednostka ma uszkodzoną jedną z kotwic. Kontenerowiec miał płynąć z rosyjskiego portu.

W poniedziałek Aleksandar Kalczew, właściciel bułgarskiej firmy żeglugowej Navigation Maritime Bulgare przyznał, że za uszkodzenie kabla mógł być odpowiedzialny należący do niego bułgarski statek Vezhen, pływający pod banderą Malty. Z powodu silnego wiatru jednostka miała zrzucić kotwicę, która mogła uszkodzić kabel. Bułgarzy zapewnili, że awaria nie była spowodowana „złymi zamiarami” i nie było to działanie celowe - poinformował w poniedziałek Reuters.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP), sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Szkoły prywatne lepsze od publicznych. „Masowa ucieczka”

Branża drzewna: w lasach „eksperyment na masową skalę”

Zgłoś dach z eternitu, bo grozi ci więzienie!

»»Małaszewicze: dlaczego rząd zwija strategiczną inwestycję? - obejrzyj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych