
Nowe auta spalinowe po 2035: czy to jeszcze możliwe?
Czy unijne władze obudzą się i wycofają z zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych w 2035 roku? Liderzy przemysłu samochodowego mówi po raz kolejny jasno – to cel nierealny!
W liście wysłanym do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen szefowie stowarzyszenia producentów samochodów ACEA i grupy dostawców CLEPA apelują o dostosowanie polityki unijnej do realiów rynkowych. Wskazują, że „od czasu przyjęcia celów redukcji emisji CO2 w transporcie realia przemysłowe, gospodarcze i geopolityczne uległy drastycznej zmianie”. Ostrzegają, że plan zakończenia produkcji aut spalinowych do 2035 roku jest zwyczajnie już niewykonalny. Stowarzyszenia apelują w związku z tym o zmianę unijnej strategii dla sektora motoryzacyjnego. List ukazuje się zaledwie na dwa tygodnie przed spotkaniem branży z władzami unijnymi w ramach tzw. Strategicznego Dialogu na temat jej przyszłości.
Opinie zawarte w liście do szefowej Komisji nie zaskakują, gdyż szefowie firm motoryzacyjnych w tym roku już wielokrotnie informowali o problemach, jakie stwarza narzucony przez unijne władze nakaz ograniczenia emisji w ramach polityki przejścia w szybkim czasie na „elektromobilność” i w ostateczny zakaz rejestracji nowych aut spalinowych w 2035 roku. Zaledwie 10 dni temu media cytowały w tej sprawie krytyczną wypowiedź szefa Grupy Mercedes-Benz. Sten Ola Källenius apelował o weryfikację przepisów, bo o w przeciwnym razie sektor „z pełną prędkością zmierza w kierunku ściany”.
”Oczywiście musimy dekarbonizować, ale musi to być zrobione w sposób neutralny technologicznie. Nie możemy stracić z oczu naszej gospodarki” – dodał szef Grupy Mercedes-Benz Sten Ola Källenius.
Przypomnijmy, że popyt na auta elektryczne w Europie rośnie znacznie wolniej od oczekiwań unijnych decydentów, a gdy na przykład w Niemczech rząd wycofał dopłaty do ich zakupu, sprzedaż drastycznie spadła. Problemem i wyzwaniem jest wysoka cena, elektryki na przykład w Polsce i w naszej części Europy są drogie, biorąc pod uwagę dochody. Ale też infrastruktura ładowania pojazdów jest słaba, a powinna się rozwijać kilkukrotnie szybciej niż w ostatnich latach.
Agnieszka Łakoma
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Szok! Latem skokowo wzrosła liczba bezrobotnych
Ameryka ucieka Europie. Przepaść w wydajności
Rozwój OZE to prosta droga do braków energii
»»Kto forsuje farmy wiatrowe w Polsce? – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24!
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.