Newag zamiast Pesy. Polski producent dostarczy 12 pociągów za 374 mln zł
Newag wyprodukuje 12 elektrycznych pociągów dla województwa małopolskiego. Wartość podpisanego w środę kontraktu wynosi 374 mln zł brutto. Nowosądeckie pociągi zostaną skierowane na trasy kolei aglomeracyjnej.
Pierwotnie przetarg na dostawę pojazdów szynowych dla Małopolski wygrała bydgoska Pesa z ceną 292,5 mln zł brutto, ale Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uznała, że oferta ta zawiera rażąco niską cenę i nakazała jej odrzucenie i wybranie oferty Newagu jako najkorzystniejszej.
Jak podkreślił marszałek Małopolski Jacek Krupa zakup taboru to następny etap budowania strategii transportu zintegrowanego, w którym transport kolejowy odgrywa kluczową rolę.
"Od 2003 r. sukcesywnie nabywamy kolejne pociągi, do tej pory zakupiliśmy ich 31. Potrzeby województwa zakładają zakup 60 pociągów do 2020 r., bowiem kolej aglomeracyjna w całości ma być oparta o nowy tabor zapewniający podróż w warunkach na miarę XXI wieku" - zaznaczył.
Nowe pojazdy będą kursowały na trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa, której otwarcie planowane jest na koniec tego roku.
Podpisana umowa zakłada, że Newag dostarczy sześć pojazdów Impuls do końca listopada tego roku (4 składy 5-członowe oraz dwa 4-członowe), a także zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Nowe pociągi będą mogły obsługiwać pasażerów w grudniu tego roku.
Pozostałe sześć składów zostanie dostarczone do 15 lutego 2017 r. Samorząd województwa może skorzystać również z tzw. prawa opcji i zakupić dodatkowe pojazdy. Zarząd regionu podejmie decyzję w tym zakresie w ciągu najbliższego miesiąca.
Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA podkreślił, że nowe pociągi dla Małopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki, będą dostarczane w roku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dostarczonych dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.
Nowy tabor będzie spełniał rygorystyczne normy europejskie, dzięki czemu poprawi się komfort podróży pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych. Pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne.
4-członowe Impulsy pomieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących, a 5-członowe będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h.
Na zakup taboru przewidziane zostało unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny zostanie pokryty z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.
(PAP)